Saab gaat het gamma van de 9-5 niet alleen uitbreiden met een Sport Estate, van de stationwagon verschijnt ook een X-variant. Een vierwielaangedreven Sport Estate dus met aangepaste bumpers en zijbeplating.

Dat Saab met een 9-5X komt lijkt een logisch vervolg op de vorig jaar gepresenteerde

9-3X. In een gesprek met een woordvoerder van de fabriek op de New York International Auto Show wordt duidelijk dat Saab met de 9-5X wil concurreren met de Audi A6 Allroad en de Volvo XC70.

Overigens moet eerst nog de 9-5 Sport Estate gepresenteerd worden. Die debuteert volgend jaar maart, op de Salon van Genève.

Crossover

Daarvoor is het nog de beurt aan de 9-4X, de op de nieuwe Cadillac SRX gebaseerde crossover, die begin 2011 wereldwijd leverbaar wordt. Dat wordt de enige buiten Zweden geproduceerde Saab, aldus de zegsman van de fabriek waarmee het gerucht over een fabriek in Rusland wordt ontkend.

Overigens zal de opvolger de van 9-3 de eerste echte ‘Spyker-Saab’. De naam 9-3 komt waarschijnlijk te vervallen, Saab wil type-aanduidingen laten lijken op de namen van vroeger. Dat zou kunnen betekenen dat de opvolger van de 9-3 bijvoorbeeld 93 gaat heten. Van die nieuwe Saab staat ook een elektrische variant op het programma.