Lamborghini gaat de komende jaren flink werken aan de reductie van gewicht. De topsnelheid van de auto’s krijgt juist minder prioriteit.

Dat meldt Car and Driver, dat gesproken heeft met Maurizio Reggiani. Die is directeur van de ontwikkelingsafdeling van Lamborghini.

Volgens Reggiani is de prioriteiten-top-vier nu als volgt: ontwerp, rijeigenschappen, acceleratie en topsnelheid. Plannen voor een turbomotor zijn er niet, benadrukt hij.

Terugdringen verbruik

Ook het terugdringen van het verbruik is echter belangrijk voor Lamborghini: in 2015 moet het verbruik van de Lamborghini’s 35 procent lager liggen dan in 2007.

Het verbruik ligt nu al 20 procent lager door de direct ingespoten V10 van de Gallardo LP560-4, maar volgens Reggiani wordt de overige reductie een moeilijker verhaal. Lamborghini kijkt naar oplossingen als uitschakelbare cilinderbanken en een start-/stopsysteem.

Rijeigenschappen

Gewichtsreductie gaat een belangrijke rol spelen bij het Italiaanse sportwagenmerk. Niet alleen om het verbruik te beperken, maar ook voor betere rijeigenschappen. Lamborghini werkt samen met de luchtvaartindustrie om flink meer koolstofvezel te kunnen toepassen in de toekomst.

Reggiani ziet koolstofvezel namelijk als de sleutel tot gewichtsreductie en in de luchtvaart hebben ze veel ervaring met dit materiaal.

Verder verwacht Lamborghini dat de prijs van koolstofvezel – nu nog een duur materiaal - in de periode 2012-2014 behoorlijk daalt. Rond 2015 is koolstofvezel niet veel duurder meer dan aluminium, aldus Reggiani. De vierwielaandrijving blijft, omdat deze aandrijving voor een snellere sprint van 0 tot 100 km/h zorgt en de auto’s meer ‘fool proof’ maakt.