Op de wegen rond Buchloe maakt de nieuwe Alpina B5 zijn testkilometers. Misschien wordt het wel een betere auto dan ’n M5.

Noem ze bij Alpina vooral géén tuner. De auto’s van het merk worden namelijk gebouwd op de band van BMW, waar ze al direct tot Alpina worden omgetoverd. Alpina is dus een heuse autofabrikant. En daar hoort ook serieus testwerk bij.

Beide merken zijn dus dikke maatjes met elkaar. Alpina mocht zelfs wat camouflagefolie van de psychedelische rol pakken.

Rond Buchloe, in Beieren, spotte onze spionagefotograaf dit prototype van de nieuwe B5, Alpina’s variant van de nieuwe 5-serie. De B5 wordt een toevoeging aan het programma. Op het moment zijn er alleen modellen op basis van de 3-, 6- en 7-serie in het assortiment.

Techniek

Naar de techniek van de B5 is het nog even gissen. De Beiers hoeven echter niet verder te kijken dan hun eigen B6. Die is voorzien van de 4,4-liter V8, die kan worden opgepompt tot 530 pk zoals in de B6 of 507 zoals in de B7.

Daarmee is hij honderd pk sterker dan in de 550i. Ook is het mogelijk dat Alpina kiest voor een zescilinder, zoals in de B3. Daarmee maakt de B5 dan een duidelijker verschil met de M5.

Alternatief

Zoals gebruikelijk is zijn de modellen van Alpina een mooi alternatief voor de producten van M GmbH. Toch tolereert BMW het niet dat Alpina modellen met meer vermogen aflevert dan hun eigen Motorsport-afdeling.

De nieuwe M5 krijgt namelijk de biturbo V8 met een vermogen van minimaal 555 pk. Wie al meer wil lezen over BMW’s topper van de 5-serie, moet vanaf morgen zeker de nieuwe AutoWeek gaan lezen. En of Alpina nu betere auto’s bouwt dan M GmbH: daar zullen de liefhebbers het waarschijnlijk nooit over eens worden.