Spyker boekt ook in 2009 een verlies. Bovendien zijn in 2009 minder auto’s verkocht. Dit jaar moeten 50.000 tot 60.000 Saabs worden gebouwd.

De jaarresultaten van Spyker laten een verlies zien van 22,9 miljoen euro. In het crisisjaar zijn 31 auto’s gemaakt. In 2008 waren dat er nog 43. Spyker moet voor de overname van Saab nog 24 miljoen euro betalen aan General Motors. Deze zomer wordt dat bedrag volgens Spyker uit eigen middelen betaald. In totaal is 400 miljoen dollar met de overname gemoeid.

Tijdens de presentatie van de resultaten is gezegd dat Saab dit jaar 50.000 tot 60.000 auto’s gaat bouwen. Vorig jaar is de teller onder de dreiging van faillissement blijven steken op 39.903 stuks. In 2008 werden nog 93.295 Saabs gebouwd. Volgens analisten ligt het omslagpunt bij Saab bij minimaal 75.000 auto’s. Victor Muller heeft zich ten doel gesteld om op termijn 125.000 Saabs per jaar te bouwen. In 2012 moet het merk winstgevend zijn.

Intussen zoekt Saab naar nieuwe partijen om technologie mee te delen. Volgens Muller zijn er enkele serieuze spelers die daarin interesse hebben. “Niemand ziet ons als een bedreiging, dus iedereen wil met ons praten,” zegt hij tijdens een reis op weg naar Franse dealers tegen het Engelse Autocar. “Bovendien is er kans dat we technologie gaan leveren aan andere partijen.”