Onder meer de nieuwe Lexus CT moet er voor zorgen dat Lexus in de toekomst 100.000 auto’s in Europa kan verkopen. Nu ligt dat aantal op zo’n 27.000 stuks.

In het begin van 2011 worden de eerste exemplaren van de Lexus CT200h afgeleverd in Europa. De Europese baas van Lexus, Andy Pfeiffenberger, vertelt tegen het Duitse Auto Motor und Sport dat onder meer dit model de verkopen van het merk in Europa op termijn naar 100.000 stuks per jaar moet brengen. In 2009 werden iets meer dan 27.000 Lexussen verkocht in ons werelddeel. “In het eerste volle verkoopjaar van de CT reken ik voor dat model op 25.000 tot 30.000 stuks. Op termijn ligt het doel voor Lexus op 80.000 tot 100.000 auto’s per jaar.”

Met de CT wil Lexus drie tot vier procent van de premiummarkt veroveren. Verder kijkt Pfeiffenberg nauwkeurig naar de andere drie segmenten waar in Europa nog groei zit. “Dat is het B-segment waarin onder meer de Audi A1 zit, het C-segment waar we de CT hebben en het C-SUV-segment, waarin de Toyota RAV4 rondrijdt.” Een kleine broer voor de Lexus RX zit Pfeiffenberger wel zitten. Ook houdt hij scherp in de gaten of de Audi A1 de A3 niet gaat kannibaliseren.

Verder meldt de Europese baas dat we dit jaar afscheid nemen van de Lexus SC. “Na acht jaar gaat die uit productie en een opvolger is niet gepland.”