Het gebrek aan een M-versie van de BMW 7-serie wordt mooi gecompenseerd door de Alpina B7. Die is er nu ook met vierwielaandrijving.

Alpina wil met de B7 concurreren met de dikste S-klasses en bijvoorbeeld de Audi S8. Om die laatste ook goed op de korrel te kunnen nemen, komt de tuner-die-geen-tuner-mag-heten ook met een vierwielaangedreven versie van de B7 biturbo. 

De Allradantrieb is natuurlijk gewoon de xDrive-techniek van BMW. Dat is onder meer gekoppeld aan een elektronisch dempingssysteem waarmee de bestuurder de hoeveelheid trekkracht verdelen.

In de Comfort/Normal stand staat alles in het tegen van veiligheid en kan de bestuurder een mild onderstuur verwachten. De Sportstand biedt een wat dynamischer weggedrag en reduceert onder meer het onderstuur.

Vervolgens is er de Sport+-stand. Daarbij wordt de kracht voornamelijk op de achteras losgelaten en worden de marges van het DSC-systeem wat verder gezet.

Achterwielaangedreven

Prestatiecijfers van de vierwielaangedreven B7 biturbo geeft Alpina niet. Net als de achterwielaangedreven versie is hij voorzien van een V8 met twee turbo’s en een vermogen van 507 pk en een maximale trekkracht van 507 Nm.

Naar verwachting zal zullen de prestaties niet afwijken: de B7 kan in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een top van 280 km/u. Op de Autoshow in New York beleeft de Alpina B7 Biturbo Allrad zijn werelddebuut.