AMSTERDAM - Terwijl de bouw van het megalomane circuitcomplex in Emmeloord wellicht nog jarenlang moet wachten op de definitieve goedkeuring van de Nederlandse politiek, werd bij onze zuiderburen het nieuwe permanente circuit van Mettet in amper twee jaar tijd en mét steun van de Waalse overheid uit de grond gestampt.

Het gloednieuwe circuit Jules Tacheny (vernoemd naar de oprichter van de tachtig jaar oude motorclub) werd grotendeels gefinancierd door de Waalse deelregering (kosten: 5.000.000 euro), die met het nieuwe circuit het verpauperde Franstalige landsgedeelte onder Charleroi op de economische kaart wil zetten.

Door de ingebruikname van een derde permanent circuit krijgt het overvolle wedstrijd- en trainingsprogramma van Zolder en Francorchamps tenminste wat meer ademruimte, zonder dat Mettet als een directe concurrent voor de andere twee permanente circuirts wordt gezien.

Lay-out

Het glooiende circuit werd naast de oude paddock van het voormalige stratencircuit is gebouwd, waar in de jaren vijftig nog Formule 1 GP’s werden verreden. De compacte lay-out van het nieuwe Mettet vertoont veel gelijkenis met de Noord-Franse circuits van Equyers (Reims), Croix-en-Ternois (Arras) en Carole (Parijs).

Net als zijn Franse tegenhangers komt Mettet qua lengte en infrastructuur ook niet in aanmerking voor het organiseren van grootschalige evenementen, maar het 2.310 meter lange baantje is wel een uitstekend training- en scholingsalternatief. Want dat is precies waar momenteel de grootste behoefte aan is: meer beschikbaar asfalt om te kunnen trainen en te racen.

Met twee rechte stukken van 400 meter kwalificeert Mettet zich niet meteen als een supersnelle baan, maar door het hoogteverschil en de vloeiende bochtencombinaties is het wel een uitdagend stuurparadijs. Meest opvallende bocht is zondermeer de Waalse Corkscrew-variant; die is weliswaar minder steil dan in Laguna Seca, maar doet qua lastigheidsgraad nauwelijks onder voor het gevreesde afstapje in de heuvels van Monterey.

Succes

Het nieuwe Mettet is nu al een succes want voor 2010 is het circuit-programma al 170 dagen volgeboekt. Ook voor de Nederlandse autoracerij wordt Mettet een extra uitwijkmogelijkheid, want voorlopig moeten we nog lang wachten voordat de plannen in de polder kunnen worden doorgezet.