AMSTERDAM - Cadillac wil minder nadrukkelijk worden geassocieerd met moederbedrijf General Motors. Zo hoopt het luxemerk het faillissements-stigma van GM af te schudden.

Cadillac, genoemd naar de oprichter van de ooit zo trotse ‘Motorcity’ Detroit, bestaat sinds 1902. In 1909 werd het ingelijfd door General Motors.

Het is dus flink verweven met het moederbedrijf. Onder de reorganisatie, die loopt na het faillissement van GM in 2009, wil het merk minder worden geassocieerd met de autoreus.

Veranderingen

De GM-aanduiding verdwijnt daarom van de gevels van de dealerschappen en bij de e-mailadressen van medewerkers wordt de extensie @gm.com vervangen door @cadillac.com. Ook de vijf jaar geleden ingevoerde GM-badges verdwijnen van de auto’s. Om zich verder van GM te verwijderen zal Cadillac ook niet meedoen met de gebruikelijke kortingsacties van het concern.

Associatie

 “Cadillac heeft zichzelf de laatste tijd opnieuw uitgevonden op het gebied van kwaliteit,” zegt een marketingconsultant tegen persbureau Bloomberg. “Daarom wil het niet worden geassocieerd met een concern dat het alleen maar naar beneden trekt.” In de VS heeft GM na het vijftig miljard dollar kostende bankroet een negatieve klank gekregen. Door de staatshulp wordt het bedrijf inmiddels aangeduid als Government Motors.

Cijfers

Cadillac krabbelt maar moeilijk op na het rampjaar 2009, toen 32 procent minder werd verkocht. Op het moment staat het merk veertien procent in de plus. Dat is ongeveer de helft van de plus van 31 procent die de vier overgebleven GM-merken samen scoren. Dit jaar moet de Cadillac-verkoop in de VS met 28 procent stijgen ten opzichte van 2009. Dat betekent een afzet van 140.000 auto’s.

Ranglijst

Zestig jaar lang stond Cadillac bovenaan bij de verkopen van luxemerken tot het in 1998 werd gepasseerd door Lincoln, een merk van Ford. Inmiddels staat het vierde op die ranglijst. In 2009 werden bijvoorbeeld 109.092 Cadillacs verkocht terwijl Lexus in de VS 215.975 auto’s aan de man bracht.