De Bovag heeft onderzoek gedaan naar hoe de dealerbedrijven er in 2015 uit moeten zien. Er zijn vijf verschillende concepten bedacht die zijn doorberekend op haalbaarheid en rendement. Verder denkt de Bovag dat er in de toekomst per merk nog ruimte is voor vijf tot twintig nieuwverkopende vestigingen.

Bovag Autodealers heeft in een onderzoek alle maatschappelijke en economische ontwikkelingen in kaart gebracht en gesprekken gevoerd met onder meer autofabrikanten, banken, leasemaatschappijen, brandstofproducenten, retaildeskundigen uit andere branches, importeurs en autodealers.

Daaruit is een visie gekomen op het dealerbedrijf in 2015. De Bovag heeft vijf modellen voor autobedrijven ontwikkeld.

De eerste is de Verkoop Nieuw Dealer. Die houdt zich bezig met nieuwverkoop en zaken als verzekering en financiering. Een bedrijf kan handelen in meerdere merken en moet minimaal duizend auto’s per jaar verkopen. Inruilers worden doorgestoten naar andere partijen. 

De Auto Retail Dealer is een variant van de Verkoop Nieuw Dealer voor merken die minder dominant aanwezig zijn op de Nederlandse markt. Zij verkopen op z’n minst vijfhonderd nieuwe en 250 gebruikte auto’s per jaar.

Dealers

De Support Dealer is gevestigd in een subrayon van een nieuwverkopende dealer. Via die grote dealers kan hij nieuwe auto’s betrekken en bovendien wordt er gehandeld in occasions die bij de merkdealers vandaan komen.

De Dorpsdealer zit daar weer een stapje onder. Daar worden alleen occasions verkocht en bovendien wordt er gefocust op aftersales. Ook hier worden meerdere merken vertegenwoordigd.

De Servicedealer is ook gevestigd in subrayons. Daar wordt gesleuteld aan meerdere merken. De vrijgekomen ruimte in de showroom, want er worden geen auto’s meer verkocht, kan worden benut voor uitbreiding van de werkplaats of zelfs worden verhuurd. Wel worden accessoires verkocht bij Servicedealers.