De Ford C-Max en Grand C-Max zijn productieklaar gepresenteerd op de Salon van Genève. Gisteren lieten we al nieuwe beelden zien, nu hebben we meer details van de nieuwe MPV’s.

De gewone C-Max is de vijfzitter, de Grand C-Max biedt zeven zitplaatsen. Hij heeft dan ook een langere wielbasis. Beide modellen staan op het platform van de nieuwe Focus.

De Grand C-Max heeft net als de Mazda 5 schuifdeuren. Voor de toegang naar de derde zitrij bedacht Ford dat het handig is als je de middelste stoel van de tweede zitrij kan wegklappen, die verdwijnt onder de rechterstoel. Dan kun je de twee buitenste zittingen altijd laten staan en heb je een 2+2+2-opstelling. De Grand C-Max wordt vanaf 2011 ook in Noord-Amerika leverbaar.

De C-Max heeft net als het huidige model weer de achterbank die je gemakkelijk ombouwt tot tweezitsbank.

Nieuwe diesels

Dat de 1.6 EcoBoost met 150 en 180 pk in de twee MPV’s debuteert was al bekend, daaronder komt de 1.6 Duratec Ti-VCT in actie. Dat is een ongeblazen 1.6 met variabele kleptiming, een motor die we al langer kennen. Hij komt met 105 en 125 pk.

De 1.6 en 2.0 TDCi zijn ook vernieuwd. Ford heeft de compressieverhouding verlaagd en ook de verbrandingskamer van de nieuwe Duratorq-dieselgeneratie is nieuw. Hetzelfde geldt voor het commonrailsysteem en ook de turbocompressors zijn nieuw.

De 1.6 TDCi komt in twee uitvoeringen, 95 en 115 pk. Deze leveren in de C-Max een verbruik van 4,5 liter per 100 kilometer op.

De 2.0 TDCI komt met 140 pk en 163 pk. Deze motor is leverbaar met de Powershift-bak met dubbele koppeling.

Nu is het alleen nog wachten op de marktintroductie, die is pas na de zomer van 2010.