Geen autoshow zonder Audi e-tron. Op de Salon van Genève staat de A1 e-tron, een studie van een geheel elektrisch aangedreven A1.

De A1 maakt zijn debuut als productiemodel. Om te benadrukken dat Audi hard werkt aan de elektrificatie van het wagenpark staat er ook een A1 e-tron. Die volgt na de twee eerdere studies van elektrische Audi’s, de eerste was vooral gebaseerd op de R8, de tweede e-tron borduurde op dat sportieve thema voort.

De A1 e-tron beschikt net als de studie die Seat gisteravond liet zien over een 102 pk sterke elektromotor. Met volgeladen accu’s komt de A1 e-tron meer dan 50 kilometer ver op puur elektrische kracht. Daarna treedt een wankelmotor met een rotor op als range extender zodat de accu’s bijgeladen worden en de elektromotor toch van kracht wordt voorzien. De inhoud van de wankelmotor is 254 cc en deze range extender draait 5.000 toeren.

Dankzij de range extender loopt de actieradius op tot 250 kilometer totaal. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt zo 1,9 liter per 100 kilometer, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 45 gram per kilometer.

Audi geeft een 0-100-sprint op van 10,2 seconden, de top is 130 km/h.

Eind 2012 komt de eerste elektrische Audi op de markt, die is gebaseerd  op de e-tron concept die vorig jaar op de IAA in Frankfurt stond.