Renault is in een zomerse stemming. Naast de helemaal nieuwe Wind, wordt op de Autosalon van Genève ook de volgende generatie Mégane CC getoond.

Renault toonde ons al eerder wat plaagplaatjes van de nieuwe Mégane CC.

Nu zijn er de eerste echte foto’s van de nieuwe cabriolet, die wordt getoond op de Autosalon van Genève en al in de lente bij de dealers staat.

De CC wordt gebouwd op de zelfde lijn als de Scénic en de Grand Scénic in de vestiging in Douai.

Cabrioletsensatie

De Mégane CC valt op door zijn glazen dak met een oppervlakte van 0,47 vierkante meter. Dat moet volgens de makers zorgen voor een cabrioletsensatie zelfs wanneer de auto dicht wordt gereden.

Het binnenste van de CC is gelijk aan dat van de huis-tuin-en-keuken-Mégane. Alleen zijn er stoelen met meer zijwaartse steun is de ‘vlindervleugel’ bekleding is eveneens alleen voorbehouden aan de cabriolet.

Instap

Het dak kan in 21 seconden worden op- of neergeklapt. Renault meldt dat de instap van de nieuwe CC gemakkelijker is gemaakt omdat de bovenzijde van het voorruit zes centimeter verder is geplaatst dan bij het oude model.

Een eveneens glazen windvanger zorgt er voor dat voor- en achterinzittenden tot 90 km/u lekker in de luwte zitten. Gaat het harder, dan kunnen de inzittenden voorin ook een windvanger gebruiken die is geplaatst tussen de voorstoelen. Daarmee garandeert Renault een windstille rit op welke snelheid dan ook.

Handgeschakeld

Renault levert de nieuwe Mégane CC met de 1,6-liter benzinemotor met 110 pk, de 130 pk sterke TCe en de 2,0-liter met 140 pk. Alleen die laatste kan worden gekoppeld aan een automaat. De andere motoren hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak.

De diesels zijn dCi’s met 110, 130 en 160 pk. Die zijn altijd gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De 110 pk-versie kan bovendien als eerste Renault worden uitgerust met de EDC-transmissie. Dat is een zestraps automaat met dubbele koppeling die is gebaseerd op de oude DCT-transmissie.