De nieuwe X3 is na de 5-serie de belangrijkste nieuwe BMW van dit jaar. Logisch dus, dat het Beierse merk de nodige tijd aan testwerk besteedt. Dicht bij de poolcirkel leggen de ingenieurs flink wat kilometers af om de SUV fijn te slijpen.

De X3 zit met de komst van de X1 een beetje in de verdrukking in het gamma. Hij is namelijk niet zo heel veel ruimer dan een X1, terwijl hij prijstechnisch redelijk dicht in de buurt van de X5 zit. De nieuwe X3 groeit daarom naar 4,65 meter, zodat hij hoger in de markt geplaatst wordt. Op die manier komt de X3 exact tussen de X1 en de X5 in.

Het motorengamma start waarschijnlijk met de xDrive18d (143 pk), gevolgd door de xDrive20d (170 pk) en de xDrive30d (245 pk). De dieseltopper is de xDrive35d (286 pk). Bij de benzinemotoren begint het gamma bij de xDrive20i (163 pk), gevolgd door de xDrive25i (218 pk), xDrive 28i (258 pk) en uiteindelijk de xDrive35i (306 pk).

Spartanburg

De productie van de nieuwe X3 vindt niet meer plaats in Graz, waar het huidige model van de band loopt. BMW verhuist de productie naar het Amerikaanse Spartanburg, waar voorheen de Z4 werd gemaakt. De lagere lonen in de Verenigde Staten bezorgen BMW aanzienlijke kostenbesparing.

BMW onthult de nieuwe X3 op de Autosalon van Parijs in oktober. Nog voor het einde van het jaar komt de nieuweling in de showrooms te staan.