Hyundai presenteert de IX35 op de Nederlandse markt. De prijzen van de Tucson-opvolger zijn bekend.

Hyundai gaat de IX35 in twee fases introduceren. Allereerst worden de 2,0-liter benzine en de 2,0-liter diesel leverbaar. Die eerste heeft een vermogen van 163 pk.

Daarmee sprint de 1.355 kilo zware auto in 10,7 seconden van 0 naar 100 km/u en de top is 184 km/u. Het gemiddelde verbruik is 7,5 liter op 100 km en daarbij hoort een CO2-uitstoot van 177 gr/km.

Simpel

In de simpelste ActiveVersion-uitvoering kost dit model 23.995 euro, de DynamicVersion is 24.995 euro en de i-Catcher is 26.295 euro.

Standaard beschikt dit model over een handgeschakelde vijfversnellingsbak en een zestraps automaat is 1.995 euro extra. Vierwielaandrijving staat voor alle IX35’s voor 2.495 euro op de optielijst.

Diesel

De 2,0-liter CRDi wordt eveneens meteen leverbaar. Die eenvoudigste versie levert 136 pk. Het gemiddelde verbruik bedraagt 5,5 liter op 100 km; de CO2-uitstoot is 147 gr/km. Als DynamicVersion kost die 30.995 euro, de StyleVersion is 32.295 euro. De meest luxueuze i-Catcher is 35.795 euro.

De andere 2,0-liter CRDi is de High Power versie met 184 pk. Hiervoor wordt een gemiddeld verbruik opgegeven van 5,9 liter op 100 km en de bijbehorende CO2-uitstoot is 154 gr/km.

Sprint

Hyundai claimt een sprint van 0 naar 100 km/u in 9,4 seconden en een topsnelheid van 195 km/u. De prijzen beginnen bij 31.745 voor de DynamicVersion en de StyleVersion kost 33.045 euro.

De i-Catcher is opnieuw het topmodel voor een prijs van 36.545 euro. Een automaat kost in combinatie met de dieselmotor 2.995 euro en is alleen leverbaar op de High Power versie met vierwielaandrijving.

Nieuwe motoren

Na de zomer wordt het IX35-programma uitgebreid met een nieuw ontwikkelde 1,6-liter GDI direct ingespoten benzinemotor en een 1,7-liter CRDi diesel.

Die nieuwe motoren worden onder meer gekoppeld aan een start/stop-systeem en mede daardoor is de CO2-uitstoot voor de diesel 139 gr/km en voor de benzinevariant 149 gr/km.