Wie had aan het begin van het vorige decennium kunnen denken dat het piepkleine Pagani uit zou groeien tot het postermerk uit supercarvalley? De Zonda nadert zijn einde, maar geen nood: het merk werkt aan een opvolger. Onze spionagefotograaf betrapte deze C9-mule op een Italiaanse parkeerplaats.

Laat u niet foppen door het behoorlijk aan de Zonda verwante uiterlijk van deze auto: Horacio Pagani gebruikt de Zonda-schil slechts om ongestoord de techniek van de geheel nieuwe C9 te kunnen testen.

Alleen het beste is goed genoeg voor meneer Pagani, dus verwacht een exotische mix van koolstofvezel, titanium en het beste leder voor het interieur. Keramische remschijven behoren uiteraard tot de standaarduitrusting.

Een belangrijk verschil tussen de C9 en de Zonda vinden we achterin: de atmosferische 7,3-liter V12 maakt plaats voor een 6,0-liter V12 met twee turbo’s.

Vermogen

Het blok komt andermaal uit de rekken van AMG. Het is gebaseerd op dat van de Mercedes SL 65 AMG Black Series. Het vermogen stijgt van 602 pk (Zonda F)/ 650 pk (Zonda F Clubsport) naar ongeveer 700 pk. De motor heeft meer koeling nodig, vandaar dat er grotere luchtinlaten bij de middenmotor aanwezig zijn.

Als Pagani z’n voorgenomen planning haalt, pronkt op de Autosalon van Genève de definitieve C9. Eind dit jaar wordt het eerste exemplaar afgeleverd. Speciaal voor de C9 heeft Horacio Pagani een nieuwe, grotere fabriek laten bouwen.

Pagani

Wie denkt dat de nieuwe Pagani bereikbaarder is dan de Zonda, komt bedrogen uit. De C9 wordt waarschijnlijk zelfs iets duurder.