De Amerikaanse automarkt trekt langzaam weer aan. Toyota moet intussen lijdzaam toezien hoe door de terugroepactie de kopers wegblijven.

In Amerika is de autoverkoop in januari 6,8 procent hoger uitgekomen dat in de eerste maand van 2009. General Motors blijft de grootste in de VS en verkoopt 14,1 procent meer dan vorig jaar.

Met name met Chevrolet, waar een winst van 36,2 procent werd geboekt, zijn goede zaken gedaan. Ford Motor Company houdt de winst vast. Ten opzichte van de januarimaand van vorig jaar is liefst 24,6 procent meer verkocht.

Vijfde plek

Bij Chrysler wil het allemaal nog niet erg vlotten. Er is een min genoteerd van acht procent. Daarmee strijdt het met Nissan om de vijfde plek.

Toyota en de zustermerken Lexus en Scion lijden onder ‘Accelerator Gate’. Op de Amerikaanse markt verliezen ze 15,8 procent. Toyota doet het op zichzelf nog slechter: de min bedraagt 18,8 procent, ofwel zo’n 20.000 auto’s minder dan vorig jaar.

Toyota zit daarmee op het laagste punt sinds 1998. De Amerikaanse merken beginnen inmiddels aan het lijk te trekken. Wie z’n Toyota inruilt voor een product van GM of Ford, krijgt een hogere inruilprijs.

Glijvlucht

Honda weet geen gebruik te maken van de glijvlucht van de concurrent. Daar is een opvallende min van vijf procent te zien. Nissan daarentegen kan na een slecht 2009 in de eerste maand van het nieuwe jaar een plus noteren van 16,1 procent.

De grote winnaars van vorig jaar zijn Hyundai, Kia en Subaru. Hyundai houdt de winst vast en verkoopt 24,4 procent meer dan in de vorige januarimaand. Subaru noteert zelfs 28 procent meer dan vorig jaar. Kia heeft het nakijken: daar blijft de verkoop met een plus van 0,1 procent nagenoeg gelijk aan vorig jaar.