Volvo mag dan wel niet het eerste merk zijn met een speciaal zuinigheidslabel, de Zweden bevinden zich wel in de voorhoede als het gaat om CO2-reductie. En dat is gunstig voor de leasesector. Is de C30 ook na de facelift weer een interessante aanbieding?

De opvallendste wijziging bij de facelift is natuurlijk het nieuwe front, dat sterke verwantschap vertoont met dat van de eveneens gefacelifte C70 en de nieuwe S60. Binnenin veranderde er –op de introductie van wat nieuwe bekledingsstoffen na- weinig.

CO2-uitstoot

De CO2-uitstoot van de 1.6 Drive met start-/stopsysteem is nu 99 gram per kilometer. Een prima waarde, maar nog wel 4 gram boven de grens van 95 g/km. Dus 20 procent bijtelling voor de C30 Drive en niet 14 procent bijtelling, vrijstelling van bpm en motorrijtuigenbelasting.

De Volvo C30 staat nog steeds op de bodemplaat van de Ford Focus, wat natuurlijk veel goeds belooft voor de rijeigenschappen. En de C30 1.6 Drive stelt op dat punt niet teleur. De Drive deelt z’n diesel met diverse Fords, PSA-producten en Mini’s. Ook in de C30 is het een prima aggregaat.

De volledige rij-impressie met de Volvo C30 1.6 Drive is te lezen in AutoWeek 5, die vanaf vandaag in de winkels ligt.