Volgende week verwacht Toyota de eerste onderdelen voor een modificatie aan het gaspedaal. Dan wordt een start gemaakt met de terugroepactie waarbij 1,8 miljoen auto’s in Europa betrokken zijn.

De terugroepactie van Toyota start volgende week als de eerste onderdelen voor een modificatie aan de gaspedalen binnenkomen.

Bij Toyota’s met een elektronisch gaspedaal is het mogelijk dat het mechanische deel daarvan niet goed functioneert. Eén van de onderdelen van het pedaal is een veer in een huls, die onder meer zorgt voor tegendruk.

Klemmen

Dat mechanisme kan gaan klemmen, waardoor het pedaal lastiger kan worden ingedrukt of langzamer terugkeert wanneer het gas wordt losgelaten. De onderdelen waarop wordt gewacht, zijn metalen verstevigingen, waardoor het pedaal niet meer kan klemmen.

De pedalen van de auto’s die worden teruggeroepen worden gecontroleerd en zo nodig aangepast. Toyota’s met mechanische pedalen, waaronder de Aygo 1.0, vallen buiten de terugroepactie. Ook de auto’s die hun pedalen krijgen van een Japanse toeleverancier, worden niet gemodificeerd. Het probleem kan alleen voorkomen bij pedalen van Amerikaanse makelij.

De terugroepactie in Nederland betreft Aygo’s van februari 2005 tot augustus 2009, de iQ van november 2008 tot november 2009, de Yaris van november 2005 tot september 2009, de Auris van oktober 2006 tot januari 2010, de Corolla van oktober 2006 tot december 2009, de Verso van februari 2009 tot januari 2010, de Avensis van november 2008 tot december 2009 en RAV 4’s van november 2005 tot november 2009.

Stroperig verloop

De perikelen rond het gaspedaal bij Toyota, waardoor wereldwijd 7,7 miljoen auto’s worden teruggeroepen, kent een stroperig verloop. Als sinds 2002 lopen onderzoeken naar op hol geslagen auto’s, waarbij naar verluidt zestien doden zijn gevallen.

Toyota heeft daarvoor in de VS aanvankelijk de vloermatten als boosdoener aangewezen. Die zouden kunnen blijven steken achter het gaspedaal. Daarop volgde het advies de matten uit de auto te verwijderen. Het Amerikaanse veiligheidsorganisatie NHTSA heeft echter nooit erkend dat het probleem bij de matten lag. Pas bij verdere onderzoeken is het probleem met het gaspedaal naar boven gekomen.

‘Accelerator Gate’ heeft geleid tot het stilleggen van de productie van acht modellen van Toyota in de VS op verzoek van de autoriteiten. Inmiddels is bekend dat de productie op 8 februari weer wordt hervat. Vanaf dan kunnen de gaspedalen op de productielijn worden gemodificeerd. Toyota merkt intussen de gevolgen van het ‘gaspedaal schandaal’. Door een koersval van de aandelen is het bedrijf miljarden minder waard geworden. In Amerika zijn de verkopen van januari elf procent lager dan die van de toch al niet fraaie januarimaand van 2009. Analisten voorspellen dat het marktaandeel in de VS naar het laagste niveau zakt sinds 2006.