Vijftien maanden hebben de investeringen bij Fiat voor nieuwe modellen op een laag pitje gestaan. Nu wordt er weer geld uitgegeven en kunnen we in de toekomst veel nieuwe modellen verwachten.

Zo is het volgend jaar de beurt aan de Panda, die twee jaar langer heeft gelopen dan aanvankelijk gepland.

Bij Fiat heeft de ontwikkeling van nieuwe modellen de afgelopen tijd vrijwel op slot gezeten. Dit jaar gaan de Italianen weer met goede moed van start.

In 2009 bedroeg het investeringsbedrag voor nieuwe modellen nog 3,38 miljard euro, voor 2010 is dat opgeschroefd tot 4,5 miljard. In 2008 was er nog 4,97 miljard ter beschikking. Dat meldt het vakblad Automotive News naar aanleiding van een interview met Fiat-topman Sergio Marchionne.

Verstandig

Volgens Fiat is het niet verstandig om dit jaar nieuwe modellen te lanceren. De markt herstelt zich nog maar langzaam. Dit jaar nieuwe modellen introduceren, noemt Marchionne ’weggegooid geld’.

Voor 2011 wordt een flinke stijging van de markt verwacht. Dan willen de Italianen er bij zijn met veel nieuwe auto’s. Dit jaar is het vooral de beurt aan de Alfa Romeo Giulietta, die de 147 vervangt, die flink over de datum is gegaan. Eigenlijk had de nieuwe Alfa er namelijk al in maart 2009 moeten zijn.

SUV

Fiat doet het dit jaar alleen met de nieuwe Doblò en een SUV, die is gebaseerd op de Dodge Nitro/Jeep Cherokee. In 2011 volgt de Fiat-versie van de Dodge Journey, die de Ulysse vervangt.

Daarnaast komt er nog een mpv, die leverbaar wordt in een korte en een lange uitvoering. Die vervangt de Idea en de Multipla, die al enige tijd van de Nederlandse markt zijn verdwenen. In 2011 is het eveneens de beurt aan de nieuwe Fiat Panda. Dat is liefst twee jaar later dan gepland. 

Lancia

Lancia komt in 2011 in elk geval met een helemaal nieuwe Ypsilon. Die stond eveneens aanvankelijk voor 2009 op de planning. Verder wordt volgend jaar de Phedra vervangen door een Lancia-variant van de Chrysler Voyager.

De nieuwe grote Lancia wordt sterk gebaseerd op de Chrysler 300C en in het D-segment worden Lancia’s ontwikkeld op basis van de Chrysler Sebring en de cabrioletversie daarvan.

Marchionne verklaart dat er nog geen beslissing is gemaakt hoe Chrysler en Lancia naast elkaar kunnen bestaan. In het algemeen wordt aangenomen dat Lancia alleen in Italië blijft bestaan en Chrysler in de rest van Europa actief blijft. In 2008 bleven 93.000 van de 103.000 geproduceerde Lancia’s in Italië. In dat jaar werden in Europa 29.000 Chryslers verkocht.