Naast veel bewondering waren er ook veel vraagtekens bij de aankondiging van Spyker dat het Saab heeft overgenomen. Via een officiële persmededeling probeert Saab-Spyker daarom wat meer duidelijkheid te scheppen.

Victor Muller gaat het businessplan van Saab volgen dat er al lag toen het Zweedse merk nog niet onder de vleugels van Spyker opereerde. Dat betekent dat Saab inzet op drie modellijnen. Deze zomer komt de 9-5 (sedan, Sports Estate en een opgeruigde X), de 9-4X komt begin 2011 en de 9-3 (sedan, Sports Estate, X en Cabrio) maakt het trio in 2012 compleet.

Saab overweegt bovendien een vierde modellijn, de 9-1. Deze is volgens de officiële lezing vooral interessant door de groei van het compacte segment. Victor Muller vertelde ons afgelopen vrijdag dat er voor zo’n 9-1 wel extra investeringen bovenop die van het businessplan nodig zijn.

In dat interview zei Muller ook dat Saab tussen BMW en Audi wordt gepositioneerd, en volgens de nieuwe informatie heeft Saab specifiek de Audi A4/A6 en de BMW 3- en 5-serie op de korrel. In de persinformatie stelt Saab dat het voldoende erfgoed heeft (bijvoorbeeld als vliegtuigbouwer en met het eigenwijze design) om gepositioneerd te worden als een ‘sportief premiummerk met toonaangevende milieutechnologie’.

Saab wil terug naar het productieniveau van voor de crisis, dus dat betekent 100.000 à 125.000 per jaar. Bij minimaal 100.000 auto’s op jaarbasis wordt Saab winstgevend, heeft Muller becijferd. De 9-5 en 9-3 komen uit de fabriek in het Zweedse Trollhättan, de 9-4X wordt naast het zustermodel Cadillac SRX geproduceerd in Mexico. De samenwerking met Spyker bestaat uit het delen van dealers en technologie en het bundelen van de marketingafdelingen. Bovendien kan de combinatie Spyker-Saab toegang krijgen bij leveranciers die de merken zelfstandig niet wilden helpen, klinkt het hoopvol in de persinformatie.

Volgens het businessplan van Saab is er ongeveer 1 miljard dollar nodig om weer in de zwarte cijfers te komen. Dat moet in 2012 gebeuren. General Motors zorgt voor 326 miljoen dollar in de vorm van preferente aandelen. Hierdoor krijgt GM 0,01 procent van de stemrechten. Tot 31 december 2011 hoeft Spyker geen rente te betalen. Van 1 januari 2012 tot 30 juni 2014 is het rentepercentage 6 procent en daarna stijgt het naar 12 procent.

400 miljoen dollar is afkomstig van de Europese investeringsbank. Dit geld is vooral bestemd voor de ontwikkelingsafdeling Saab, die gaat werken aan technieken om het brandstofverbruik te beperken en alternatieve aandrijflijnen. Spyker zelf heeft geen toegang tot dit bedrag.

57 miljoen euro is afkomstig van ‘Tenaci Capital BV’, een b.v. die Victor Muller heeft geregistreerd op zijn huisadres. Muller wil niet zeggen wie de investeerders zijn die het geld hebben ingelegd. Dat is controversieel, omdat General Motors nadrukkelijk geen zaken wilde doen met een bedrijf dat iets te maken had met de Russische Antonov-familie. De Zweedse geheime dienst had namelijk aanwijzingen dat de Antonov-familie, beheerders van de Snoras bank en aandeelhouders van Spyker, betrokken waren bij maffiapraktijken.