Een groot deel van de Volvo-liefhebbers zit met de overname van hun favoriete merk door het Chinese Geely in z’n maag, omdat de merkwaarden in het geding zouden komen. Nergens voor nodig, aldus de directie van Geely.

Geely meldt in de Financial Times dat het Volvo als een afzonderlijk merk gaat voeren, zonder enige bloedband met de Chinese merken die het onder de paraplu heeft.

De productiefaciliteiten en de ontwikkelingsafdeling blijven daarom gewoon in Zweden, belooft de Freeman Shen van Geely: “We willen niet een luxemerk uit een derdewereldland worden. Wat Volvo wél moet zijn, is een gerespecteerd luxemerk dat toevallig een Chinese eigenaar heeft.”

Geely neemt Volvo later deze maand voor ongeveer 2 miljard dollar (ongeveer 1,4 miljard euro) over van Ford. Dat betekent een forse verliespost voor Ford, want de automobielgigant betaalde in 1999 6,5 miljard dollar voor Volvo.

Ford voegde het Zweedse merk toe aan de Premier Automotive Group, die verder bestond uit Aston Martin, Jaguar en Land Rover. Inmiddels heeft Ford die merken aan een consortium met onder meer Prodrive (Aston Martin) en Tata (Jagua en Land Rover) verkocht.