Op dit moment maken we in Portugal de eerste kilometers met de nieuwe 5-serie. Wie Vijf zegt, moet natuurlijk ook M zeggen. En inderdaad: rond de Poolcirkel test BMW momenteel met de nieuwe generatie M5.

De vier uitlaatpijpen verraden dat we hier met het snelle topmodel te maken hebben. Door onze eerdere berichtgeving heeft u misschien al kunnen wennen aan het idee dat de M5 geen V10 meer onder de kap krijgt.

In plaats daarvan krijgt de BMW een V8 met twee turbo’s voorin, goed voor minimaal 555 pk. Dat vermogen levert het blok namelijk ook in de X5 M en de X6 M. Om die reden kunnen we ook melden dat het maximumkoppel minstens 680 Nm bedraagt.

De M-divisie gaat flink uitpakken met de M5. Het blijft niet bij de sterkere motorisering (de huidige V10 heeft een vermogen van 507 pk), ook het Kers-systeem uit de Formule 1 vindt volgens insiders z’n weg naar de M5. De M DCT-transmissie van de M3 vervangt de SMG-bak uit de huidige M5.

Sprint

De sprint naar 100 kilometer per uur kost de nieuwe generatie dankzij Launch Control rond de vier seconden. De topsnelheid wordt uiteraard begrensd op 250 kilometer per uur. Zonder die elektrische poortwachter knalt de nieuwe BMW natuurlijk flink door de 300 km/h-barrière.

We hopen op een eerste levensteken van de M5 op de Autosalon van Parijs, in het najaar. Waarschijnlijk is dit –net als BMW in het verleden bij andere modellen deed- in de vorm van een concept-car die voor 90 procent op de productieversie lijkt.

NAIAS

Het showdebuut van die versie verwachten we op de NAIAS in Detroit (januari 2011). Halverwege 2011 komt de auto bij de showrooms te staan.

Op het moment dat u dit leest rijden we bij het circuit van Estoril onze eerste kilometers met de gewone 5-serie. Eerder kon u al een rij-impressie met de BMW 5-serie lezen en later deze week volgt de video.