We hebben de eerste kilometers met de nieuwe BMW 5-serie erop zitten. Een 535i met achttrapsautomaat.

Net als de vijf eerdere generaties blinkt ook deze zesde 5-serie weer uit in lichtvoetigheid. Het exemplaar dat wij rijden beschikt over actieve besturing en een onderstel met elektronische dempers. Die demperregeling maakt onderdeel uit van Adaptive Drive en het kent vier standen, normaal, comfort, sport en sport plus, maar zelfs in de laatste stand rekent het onderstel nog niet genadeloos hard af met oneffenheden.

De nieuwe 5-serie lijkt daarmee minder stug dan het laatste model.

Toch is de nieuwe 5-serie nog altijd die sportieve sedan, de besturing is zeer direct en precies. Op hoge snelheden biedt het systeem een lekkere tegendruk en wanneer je actieve besturing neemt heb je bij lage snelheden te maken met bijzonder directe besturing. Je hoeft dan geen forse stuurbewegingen te maken.

De 3.0 met TwinPower turbotechniek en 306 pk blijft in de 5-serie qua geluid op de achtergrond. Bij het opschakelen is de achttrapsautomaat fantastisch. De korte verzetten zorgen voor een spectaculaire acceleratie. Wel zou bij sportief gebruik, en zeker in heuvelachtig gebied, de versnellingsbak zelf sneller mogen terugschakelen. Ook in de sportstand doet de transmissie dat later dan je zou willen. Gelukkig heeft de auto echter schakelflippers die op deze manier ook echt iets toevoegen.

De volledige rij-impressie staat in AutoWeek 5 die volgende week woensdag uitkomt. Later deze week staat de video van de rij-impressie op deze site.