STOCKHOLM - Na maanden van onderhandelen lijkt de overname van het Zweedse Saab door Spyker gelukt. Saab-eigenaar General Motors (GM) maakte dinsdag bekend dat er een akkoord is bereikt.

Of de deal daadwerkelijk doorgaat, is afhankelijk van de Europese Commissie.

De Nederlandse fabrikant van exclusieve sportauto's heeft 400 miljoen dollar over voor Saab; 74 miljoen in contanten en de rest in preferente aandelen. De financiering is afhankelijk van een lening van 400 miljoen euro (564 miljoen dollar) bij de Europese Investeringsbank die voor Saab is aangevraagd.

Garant

De Zweedse overheid staat garant voor deze lening, mits Saab groenere auto's gaat produceren. De Zweedse minister van Economische Zaken Maud Olofsson gelooft dat Saab hiertoe in staat is.

Onlangs presenteerde Saab een elektrische wagen, de ZE Saab 9-3, waarbij ZE staat voor Zero Emission.

Om Saab als zelfstandig bedrijf buiten GM te laten opereren, wil Spyker ook het Britse distributie-, marketing- en verkoopbedrijf Saab Great Britain overnemen. Dat is in handen van General Motors UK.

Aandeelhouders

Spyker belegt zo snel mogelijk een aandeelhoudersvergadering om de overeenkomst voor te leggen aan de aandeelhouders. Op die vergadering zal Spyker ook goedkeuring vragen om de naam van het bedrijf te veranderen in Saab Spyker Automobiles. Als alles meezit, is de nieuwe combinatie medio februari een feit.

Veel kenners waren de afgelopen weken sceptisch over de kans van slagen van de inspanningen van Spykertopman Victor Muller. De Nederlandse zakenman hield tot het einde toe vol vertrouwen te hebben in een goede afloop.

Creatief

''Spyker Cars, General Motors en de Zweedse regering hebben erg hard en creatief gewerkt voor deze deal, die het unieke merk weer een gezonde toekomst kan bieden'', zei GM-bestuurder John Smith dinsdag.

''Iedereen is bijzonder blij met deze uitkomst'', aldus GM.

Analisten wezen er dinsdag op dat de twijfels over de combinatie Spyker-Saab nog niet zijn weggenomen. Beide autofabrikanten zijn verliesgevend, Saab al de afgelopen twintig jaar en Spyker sinds de oprichting in 2000.

Vorig jaar leed Saab een operationeel verlies van 400 miljoen euro. De omzet van Saab en Saab Great Britain samen bedroeg vorig jaar bijna 1 miljard euro.

Koersexplosie

De overname lijkt op het David-en-Goliathverhaal. Spyker produceerde vorig jaar 43 auto's, Saab verkocht in 2008 nog meer dan 90.000 bolides. Bij het bedrijf uit Zeewolde werken ongeveer honderd man, bij Saab 3400. Ondanks de koersexplosie van het aandeel Spyker deze week op de beurs is het bedrijf nog geen 85 miljoen dollar waard.

General Motors (GM) was de afgelopen weken al bezig met de ontmanteling van Saab. De Amerikanen wilden in eerste aanleg het noodlijdende Zweedse bedrijf niet verkopen, omdat een concurrent er met technologie van GM vandoor zou kunnen gaan.

Genii

Behalve Spyker, dat eerder al vergeefs biedingen had ingediend bij GM, waren er ook andere partijen in de race om Saab. Zo legde investeerder Genii, dat samenwerkt met Formule 1-baas Bernie Ecclestone, enkele weken geleden een bod neer.

Uiteindelijk trok Genii zich terug omdat volgens de investeerder het onmogelijk was een akkoord te sluiten terwijl tijdens de onderhandelingen de ontmanteling van Saab al gaande was.

Zie ook: ons dossier Saab op NUzakelijk