Fiat-baas Sergio Marchionne begrijpt de tekortkomingen van Alfa Romeo en werkt aan een nieuwe strategie voor het merk.

Sergio Marchionne, de hoogste baas bij Fiat, meldt op de autoshow in Detroit dat Alfa Romeo zeker niet te koop is. Daarmee reageert hij op berichten waarin wordt gespeculeerd over inlijving door Volkswagen. Hij begrijpt de tekortkomingen van zijn merk en werkt aan een nieuwe strategie voor Alfa Romeo.

“We moeten realistisch zijn over wat Alfa Romeo kan en moet doen,” vertelt hij tegen persbureau Reuters. “2010 wordt buigen of barsten voor Alfa Romeo. We zitten in een bijzonder moeilijke markt want we willen het opnemen tegen de Duitse luxemerken. Maar wanneer je naar de uitvoering van die strategie kijkt, blijkt die niet al te best.”

Intussen melden media in Engeland dat de herlancering van Alfa Romeo in de VS ‘on hold’ staat. Marchionne heeft tegen hun verklaard dat het merk eerst zijn bestaansrecht als apart merk moet bewijzen, voordat het uitgebreid wordt. Als er geen goed bedrijfsplan kan worden gemaakt voor de komst naar Amerika, blijft Alfa Romeo voorbehouden aan de Europese markt. Voordat de samenwerking met Chrysler werd aangegaan, was het plan om Alfa Romeo in 2011 opnieuw naar Amerika te brengen.