Nadat ze een aantal jaren zijn bevroren, zijn de energielabels voor auto’s dit jaar weer aangescherpt. Gemiddeld gaat elke auto er zo’n half label op achteruit.

Eind 2007 werd besloten de energielabels niet aan te scherpen omdat de effecten te ingrijpend zouden zijn. Labels in Nederland zijn gedeeltelijk gebaseerd op de afmeting van een auto, waardoor een Smart er ineens slecht zou uitkomen.

En aangezien er bedragen aan de labels gekoppeld waren, zou die Smart nog een BPM-boete krijgen ook. Dat ging Financiën wat ver, dus werd het gemiddelde verbruik waar de labels op gebaseerd zijn, bevroren.

Dat is ook de reden van de groene golf aan labels de laatste twee jaar: een (groen) C-label betekent enkel dat je gelijk zit aan een gemiddelde auto van die grootte in 2007.

Toch wel het minste wat je van een nieuwe auto mag verwachten en dus niet zo’n prestatie als sommige merken willen doen geloven.

Vanaf begin dit jaar tellen de labels echter niet mee mee voor de BPM, alleen de catalogusprijs en de CO2-uitstoot speelt een rol. Daarmee was er geen reden meer de berekening te bevriezen: het is weer ietsje moeilijker geworden om een

gunstig label te krijgen. Het goede nieuws: wat voor een label een auto heeft maakt qua belasting niet meer uit. Ze zijn er alleen nog maar om de consument te informeren. En voor sommige leaserijders, want er zijn heel wat bedrijven die uit maatschappelijk oogpunt eisen dat een nieuwe leaseauto een groen label heeft. In Carbase zijn alle labels inmiddels aangepast.