Het verhaal van de Honda CR-Z klonk zo mooi: een spirituele opvolger van de CRX met ook nog eens een superlage bijtelling. Bij de onthulling van de Amerikaans/Europese versie in Detroit volgt een kleine teleurstelling: de hybride sportcoupé komt niet in aanmerking voor 14 procent bijtelling.

De CO2-uitstoot van de CR-Z is namelijk 117 gram per kilometer, 7 gram boven de bovengrens voor 14 procent bijtelling. In plaats daarvan bedraagt het bijtellingstarief 20 procent. Dat wil niet zeggen dat de CR-Z een grote drinkebroer is: het gemiddeld verbruik bedraagt 5,0 liter per 100 kilometer.

De aandrijflijn bestaat uit een 1,5-liter viercilinder benzinemotor, die hulp krijgt van een elektromotor die 78 Nm en 14 pk ophoest. Gecombineerd zorgen de beide motoren voor 124 pk en 174 Nm koppel. Die laatste waarde is exact gelijk aan die van de 1.8 in de Civic, maar die stoot per kilometer 35 gram CO2 meer uit. Opvallend: de CR-Z heeft een handgeschakelde zesbak, waar veel andere hybrides een (CVT-)automaat hebben.

Rijplezier

Honda is de liefhebbers van rijplezier niet vergeten. Het merk belooft een sportief uitlaatgeluid. Bovendien is er het zogenaamde 3-Mode Drive System, waarmee de bestuurder de gasrespons, besturing, climate control en de mate van assistentie door het IMA-systeem kan beïnvloeden.

De Europese CR-Z heeft ook dagrijverlichting en is een 2+2. De coupé is bijna drie decimeter korter dan de Insight en weegt dan ook 44 kilogram minder. Op de Autosalon van Genève kunnen de mensen die geen zin hebben om naar Motor City af te reizen voor het eerst kennismaken met ’onze’ CR-Z.