Volkswagen pakt op de autoshow in Detroit uit met de New Compact Coupé. Die carrosserievorm is in Europa wellicht geen garantie voor succes, maar de hybride techniek is dat des te meer.

Op de Autoshow in Detroit toont VW de New Compact Coupé. Dat is een 4,54 meter lange concept car met hybride techniek die er verbazend productierijp uitziet.

Ter vergelijk: de huidige Golf is 4,19 meter. De coupé is van de hand van Walter de’Silva, die in zijn carrière al veel moois heeft geschapen.

Met een coupé in deze klasse, kunnen in Europa geen grote aantallen worden gehaald. In Amerika loopt men beter warm voor deze auto.

Compressor en turbo

De techniek is voor Europa bijzonder interessant. De New Compact Coupé beschikt over een 150 pk TSI-motor met zowel een compressor als een turbo en de zeventraps DSG-bak.

De verbrandingsmotor is gekoppeld aan een 27 pk sterke elektromotor met een vermogen van 1,1 kWh. Daarmee scoort de auto een CO2-uitstoot van 98 gram en een gemiddeld verbruik van 4,2 liter benzine op 100 km. De sprint van 0 naar 100 km/u verloopt in 8,6 seconden en de topsnelheid is 227 km/u.

Zeilen

De showauto beschikt verder over een systeem dat remenergie kan herwinnen en bovendien kan de auto tot 50 km/u louter op de elektromotor rijden. Dat houdt hij drie tot vier kilometer vol. Verder kan de coupé ‘zeilen’.

Dat wil zeggen dat wanneer op de snelweg het gas wordt losgelaten, de verbrandingsmotor van de aandrijflijn wordt afgekoppeld. Daardoor kan de auto doorrollen zonder dat op de motor wordt geremd.

Deze hybridetechniek vinden we vanaf het voorjaar terug in de helemaal nieuwe Volkswagen Touareg. Die krijgt wél een andere motor en natuurlijk is er vierwielaandrijving.

Interessant segment

Volkswagen wil in 2018 vier keer zo veel auto’s verkopen in de VS als nu. Daarvoor worden enkele modellen ontwikkeld die alleen voor de Amerikaanse markt zijn bedoeld. Het zou best kunnen dat deze Golf Coupé er daar eentje van is. Wij hebben immers de Scirocco al.

De techniek van deze concept zou het prima doen in de reguliere Golf. Dan heeft VW een hybride op de markt in een interessant segment. Maar de Toyota Prius moet hij voor zich dulden. Die scoort een uitstoot van 89 gr/km.