Nissan brengt een vreemde eend in de Nederlandse auto-bijt. De asymmetrische Cube moet een alternatief zijn voor de mpv’s in het B-segment.

Vandaag maken we de eerste kilometers met de Nissan Cube. Die auto rijdt al een tijd rond in bijvoorbeeld Japan, maar het nieuwe model mag ook een kans wagen in Europa. Er is slechts één motor leverbaar.

Dat is een 110 pk sterke 1,6-liter benzine. De prijs van de Pure-versie is 19.400 euro en de wat rianter aangeklede Zen kost 20.650 euro. Met CVT-automaat zijn die prijzen 21.200 en 22.450 euro. Aanvankelijk is ook een diesel aangekondigd, maar die is volgens Nissan niet lonend voor de Nederlandse markt.

De Cube is een aanvulling op de mpv’s in het B-segment. Daarin zijn de laatste tijd flink veel nieuwe spelers gekomen. We noemen de Citroën C3 Picasso, Kia Venga en de kakelverse Meriva.

Maar ook de Renault Modus en de Skoda Roomster opereren in die klasse. De Cube kan zelfs een gewaagd alternatief zijn voor Nissan’s eigen Note. Maar in de praktijk zal hij andere funky verschijningen als de Kia Soul en de Daihatsu Materia gaan bestrijden. De Cube is 3,98 meter lang en de wielbasis is een bovengemiddelde 2,53 meter.