AMSTERDAM - De autoverkopen in de VS zijn zwaar beschadigd in crisisjaar 2009. In totaal zijn 10,4 miljoen auto’s en ‘light trucks’ verkocht. Dat is 21,2 procent minder dan vorig jaar toen 13,2 miljoen stuks werden verkocht.

Subaru, Kia en Hyundai zijn de enige merken in de VS die zwarte verkoopcijfers schrijven in 2009. Subaru verkocht met 216.652 auto’s méér dan bijvoorbeeld Volkswagen of Mazda. Met name de Amerikaanse Grote Drie hebben zwaar te lijden gehad.

Ford springt er met een verlies van 15,39 procent nog het meest gunstig uit. GM en Chrysler verliezen echter 30,07 en 35,90 procent. Chrysler zit daarmee op het laagste volume sinds 1962. Toyota verloor meer dan twintig procent, maar blijft in aantallen wel voor Ford.

Light trucks

In totaal zijn er 10,4 miljoen auto’s en ‘light trucks’ verkocht in 2009. In 2008 waren dat er nog 13,2 miljoen.

Volgens persbureau Reuters is dat het laagste niveau in 27 jaar. De ‘Cash for Clunckers’ slooppremie zorgde ervoor dat 700.000 auto’s in de shredder belandden. Daarvoor zijn allemaal nieuwe auto’s teruggekocht.

Gemiddeld werden in het vorige decennium jaarlijks zo’n 16 miljoen auto’s verkocht. Analisten verwachten dat de verkopen in 2010 opkrabbelen naar 11,5 miljoen stuks. De meest optimistische geluiden spreken van meer dan 13 miljoen stuks.

Decemberverkopen

De decemberverkopen in de VS laten positieve resultaten zien. Er is 15,1 procent meer verkocht. Maar daarbij moet worden aangetekend dat december 2008 een historisch slechte maand was. De industrie is echter optimistisch. “Zowel in de klasse van grote als kleine auto’s zien we een toenemende vraag,” meldt The Detroit News.

Maar het consumentenvertrouwen in de VS is nog niet erg hoog en bovendien is de werkloosheid tien procent.

En wanneer als gevolg van een aantrekkende economie ook de olieprijzen weer omhoog gaan, kan dat de autoverkopen dwars zitten. Auto’s zijn de VS echter nog lang niet uit de mode. Per duizend mensen rijden er daar achthonderd rond. In Europa zijn dat er vijfhonderd.