Het ziet er naar uit dat de opvolger van de huidige Mercedes S-klasse een technologiedrager van de bovenste plank wordt. Nu zijn er weer berichten over een plug in-hybride.

Op het moment loopt Mercedes voorop met een hybride S-klasse. Voor het nieuwe model staan meerdere hybrides op de planning. Het hoogtepunt daarbij moet een plug in-hybride worden. Daarbij rijdt de auto altijd op een elektromotor. Als de batterij leeg is, wordt die gevoed door een verbrandingsmotor, zodat de auto een grote actieradius op de elektromotor kan halen. Met deze techniek moet de grote Benz een verbruik kunnen halen van 3,5 liter op 100 km en een CO2-uitstoot halen die onder de 100 gr/km ligt.

Mercedes durft een plug in-S-klasse wel aan omdat de klantenkring bereid is te betalen voor dergelijke techniek. Na de komst van de plug in-S-klasse zal de techniek zich over de andere modellen van Mercedes uitspreiden. Overigens is Mercedes niet de enige die een plug in-limousine plant. Een belangrijke concurrent in de executive-klasse komt ook in zo’n groene uitvoering.

Viercilinder

Een geheel elektrische S-klasse zit niet in de pijplijn. De actieradius van een dergelijk model is volgens Mercedes te kort voor een auto van het kaliber S-klasse. Verder wordt er voor de volgende generatie van Mercedes’ vlaggenschip direct ingespoten motoren, een viercilinder en start/stop-technologie gepland. Mercedes belooft tien procent meer vermogen, een kwart meer trekkracht en een verbruik dat een kwart lager ligt dan bij de huidige benzinemodellen.