Hoewel de praktijktests met elektrische auto’s als paddenstoelen uit de grond verrijzen, moet ook de consument eind dit jaar keus hebben uit diverse elektrische auto’s. Welke elektrische auto’s mogen we in 2010 verwelkomen?

Grote fabrikanten als BMW en Ford houden het voorlopig bij praktijktests met elektrische auto’s. Zo rijdt de Mini E in Californië en Berlijn rond, komt er een project met de elektrische 1-serie en Ford start een proef met elektrische Fords in Keulen.

Beperkte actieradius bij kou

Met deze proeven moeten de producenten en energiemaatschappijen ervaring op doen.

Nu de winter op het Noordelijk Halfrond toeslaat, ondervonden ook de geselecteerde gebruikers hoe het staat met de prestaties van een accupakket bij stevige vorst. Zo blijkt dat bij koude temperaturen de actieradius van een geheel opgeladen Mini E met meer dan 50 procent kan afnemen Dat meldt de Washington Post. Normaal zorgt het accupakket ervoor dat de Mini E toch 160 kilometer ver moet kunnen komen.

Nissan

Eind dit jaar komen, na de Tesla Roadster, meerdere elektrische auto’s voor de consument beschikbaar. Renault en Nissan willen een voortrekkersrol spelen bij de elektrificatie van de auto, het Japanse merk is de eerste van de twee, want eind dit jaar heeft het een elektrische auto, Renault volgt in 2011.

De Nissan Leaf is een compacte middenklasser. Hij verschijnt in oktober 2010 en wordt aangedreven door een elektromotor die voeding haalt uit een lithium ion-batterij. Die een actieradius heeft van zo’n 160 kilometer. De sprint van 0 naar 100 km/u gaat in een seconde of tien en de topsnelheid ligt op 140 km/u.  De elektromotor levert 80 kW en de trekkracht bedraagt maximaal 240 Nm. De capaciteit is 40 kWh.

Mitsubishi

Mitsubishi roept al lange tijd dat het de eerste volumefabrikant met een elektrische auto zal zijn. In 2010 komt dan ook de i-Miev, de auto met een lengte van 3,45 meter en een wielbasis van 2,55 meter. De i-Miev legt 1.080 kilo op de schaal en de elektromotor levert een vermogen van 47 kW en een maximale trekkracht van 180 Nm. Los van het feit dat er voor dit soort auto’s een enorme vraag is vanuit de overheid, is er nog een reden dat we eind dit jaar echt niet op elke hoek van de straat zullen tegenkomen. Mitsubishi geeft namelijk een richtprijs op van 48.000 euro en dat zal voor mensen, hoe groen hun hart ook is, te gortig zijn.

Peugeot en Citroën

PSA doet vrolijk mee met Mitsubishi. Peugeot en Citroën komen beide met een gerebadgete i-Miev. Die van Peugeot heet iOn, Citroën noemt ‘m C-Zero. Ook deze elektrische auto komt eind 2010 op de markt.