Elk kalenderjaar verdwijnen er auto’s uit de prijslijst zonder dat er een opvolger klaar staat.

Dit jaar waren het er op de Nederlandse markt wat meer dan normaal in verband met het faillissement van Kroymans.

De crisis noopte ook andere importeurs ertoe modellen te schrappen. Een overzicht van alle in 2009 van de Nederlandse markt verdwenen modellen.

Cadillac BLS – 2006 tot 2009

De kleine Caddy was onderhuids een Saab 9-3, en dat zag je vooral binnenin. Is nooit echt aangeslagen en er zijn er in ruim drie jaar maar 254 in Nederland verkocht. Andere Cadillacs zijn nog wel verkrijgbaar, al is het al even stil rond het merk in Europa. 

Chevrolet HHR – 2007 tot 2009

Duidelijk dat deze Chevrolet met retrolooks een antwoord was op de Chrysler PT Cruiser. Het afgelopen jaar verdween hij alweer uit prijslijst. De kans dat je er een tegenkomt op de weg is klein, er zijn er maar 187 van verkocht. Heb je een HHR, dan rijd je in elk geval een exclusieve auto!   

Chevrolet Tacuma – 2001 tot 2009

Jawel, de Chevrolet Tacuma was in 2009 nog altijd op de markt. Er zijn er zelfs nog 48 van op kenteken gegaan. Een opvolger heeft de Tacuma nog niet, al werkt Chevrolet aan een Orlando.

Honda S2000 – 1999 tot 2009

De eerste auto in dit overzicht die we echt zullen missen. Wat een waanzinnige roadster. Gelukkig hebben we al uitgebreid afscheid genomen van dit toerenmonster. In AutoWeek 53 die vanaf woensdag in de winkels ligt staat het verhaal, er is ook een video.

Mitsubishi Lancer Wagon – 2003 tot 2009

Mitsubishi biedt nog altijd geen stationwagonversie van het nieuwe model Lancer aan. De Lancer Wagon, gebaseerd op het vorige model, stond in 2009 nog in de prijslijsten. Qua uiterlijk droop de saaiheid er van af, het reed wel strak. Een echte prijspakker was het op ’t laatst. Een opvolger is nog niet in zicht.

Peugeot 1007 -  2005 tot 2009

De compacte auto met schuifdeuren is een van de grootste missers van Peugeot van het afgelopen decennium. Te hoog, te smal, te kort, niet echt in verhouding en al helemaal niet hip. Wel handig instappen als je op krukken loopt. Maar verder zullen we de 1007 niet missen.

Peugeot 407 Coupé - 2005 tot 2009

De Peugeot 407 Coupé wordt in Nederland niet meer geleverd. Toch jammer, want qua vormgeving is –ie spraakmakend. De Nederlandse importeur was niet tevreden over de aantallen, dus werd de grote tweedeurs uit het gamma gehaald. In andere landen nog wel leverbaar, de versie met 3.0 HDI is zelfs de snelste Peugeot ooit. Gelukkig komen coupéliefhebbers volgend jaar in Nederland wel aan hun trekken met de Peugeot RCZ.

Renault Vel Satis - 2002 tot 2009

De keus voor de liefhebber van Franse limousines wordt makkelijk. Eigenlijk is alleen de Citroën C6 nog met een compleet gamma leverbaar, van de Peugeot 607 bestaat in Nederland alleen nog de 2.7 HDI, een oude motor. De Renault Vel Satis wordt niet meer geleverd...Wie hem wil blijven zien moet maar naar het NOS Journaal kijken, grote kans dat je dan af en toe Sarkozy (en Carla Bruni!) ziet uitstappen uit zo’n grote Renault, want bij de Franse overheid hebben ze er vast nog een dozijn staan.

Seat Cordoba 2003 tot 2009

De Seat Cordoba is niet meer en of er weer een Ibiza met kont komt is nog maar de vraag. In Zuid-Europese landen zijn ze dol op dat soort modelletjes dus als Seat slim is...Wie behoefte heeft aan wat meer ruimte in het B-segment wordt vanaf voorjaar 2010 in elk geval bediend door het merk met de Ibiza ST.

Seat Toledo 2004 – 2009

Bij de onthulling van de concept op de show van Madrid in 2004 dachten wij nog: "dit kan niet waar zijn." De Altea met uitstekende kont is bij ons nooit aangeslagen.

Door de komst van de Altea XL eigenlijk ook overbodig al zijn er markten waar de Seat Toledo het wel goed doet. In Nederland staat hij niet meer in de prijslijst. En niemand die ‘m mist…

Alle Ssang Yongs

De Kyron, de Rexton en de Rodius, wat hebben we om het design van die auto’s gelachen. Maar door het wegvallen van het merk Ssang Yong en het faillissement van importeur Kroymans zien we ze niet meer terug.