Door de economische crisis stond de automarkt dit jaar flink onder druk. De AutoRai kraakte in zijn voegen en de autosport beleefde een historische leegloop. Toch werden er ook een aantal parels van auto’s op de markt gebracht.Gisteren de toppers van 2009, vandaag de flops van het bijna afgelopen jaar.

De Flops van 2009:

Cadillac

Ze hadden het zo mooi bedacht: Cadillac zou in Europa de strijd aangaan met de gevestigde zogeheten premiummerken. Bij de introductie van het merk in Europa, aan het begin van deze eeuw, werd de verwachting uitgesproken om in 2010 20.000 auto’s per jaar te verkopen in ons werelddeel.

Maar de dieselmotoren en speciaal voor Europa ontwikkelde auto’s bleven uit en dit jaar kwam daar het faillissement van moederbedrijf General Motors nog bovenop. Anno 2010 is Cadillac in Europa op sterven na dood.

Saab

Ook al een slachtoffer van de GM-malaise. Eén van de eerste merken die uit het merkenportfolio van deze autoreus werd gehaald is het sympathieke Zweedse Saab. Naar verluidt heeft GM de laatste acht jaar zo’n 5.000 dollar verloren per geproduceerde Saab.

De liefhebbers konden hun geluk niet op toen de kleine Zweedse sportautobouwer Saab ging overnemen. Maar op het laatste moment ging de Zweedse deal niet door. De eerste onderdelen van Saab zijn inmiddels aan Chinezen verkocht, en ook ons eigen Spyker aast op een stuk van Saab.

SsangYong

De Koreaanse SUV-maker Ssangyong was al een tijd onderdeel van het Chinese SAIC-concern. Maar door de crisis gingen de zaken van het merk bijzonder slecht. Het gevolg was dat faillissement werd aangevraagd en de productie werd gestopt.

Het dieptepunt was de staking van het personeel, die zelfs gepaard ging met rellen bij de fabriek in het Koreaanse Pyeongtaek. Inmiddels is het opvallend stil rond het merk en liggen de zaken in Nederland nagenoeg stil.

Dodge

‘Grab life by the Horns’. Met die stoere slogan viel Dodge enige jaren geleden de Nederlandse markt aan. Maar ook het Chrysler concern, waartoe Dodge behoort, ontkwam dit jaar niet aan een faillissement. Inmiddels wordt de derde van de Amerikaanse ‘Grote Drie’ geïntegreerd in de Italiaanse Fiat Group en gaat het in de nabije toekomst nauw samenwerken met Alfa Romeo om echte ‘rijdersauto’s’ te ontwikkelen.

Zouden ze daar in Amerika, waar men het liefst in een grote deinende bak rijdt, op zitten wachten? We zijn benieuwd welk lot Dodge in Europa is beschoren, maar het zou ons verbazen als het hier niet vlug van de markt verdwijnt.

Seat Exeo

Seat is nou niet bepaald het best presterende merk onder de vleugels van Volkswagen. Door de slechte financiële resultaten moest er met een noodgreep een nieuw model worden ontwikkeld. Dat is deze Exeo geworden.

Het is niets meer of minder dan een van een Seat-smoel voorziene Audi A4 van de vorige generatie. Wij zijn de eersten om te roepen dat er met die Audi niets mis is, maar wie wil er nou rijden in een auto die al een tweedehandsje is als hij de fabriek verlaat?

Tot en met november zijn dat 422 mensen, want zo veel Exeo’s zijn er dit jaar op kenteken gezet. En dat is niet wat Seat er van had verwacht.

Alfa Giulietta

De ontwikkeling van de opvolger van de Alfa Romeo 147 was al bijna klaar toen de toenmalige Alfa-baas zijn mening gaf: ‘hij rijdt niet als een Alfa’. Dus werd het Fiat Bravo-platform gauw doorontwikkeld tot Alfa-waardige techniek. Daar ging wel even een tijdje overeen.

Vertraging dus. Toen was de nieuwe Milano klaar. De typenaam was inmiddels publiek geheim. Aan de vooravond van de onthulling van de auto werd al het promotiemateriaal weer teruggetrokken.

Opnieuw vertraging, want wie vernoemt nu een auto naar een stad waar al jarenlang door Alfa zelf werknemers worden wegbezuinigd? Dus werd op het laatste moment nog vlug voor de tweede keer in de Alfa-historie de typenaam Giulietta afgestoft. Volgend jaar gaan we eindelijk rijden met de nieuwe Alfa. Wedden dat je ‘m volgend jaar rond deze tijd bij onze toppers terugvindt?

Honda Insight

Een nieuwe hybride van Honda. Daar hadden we een boel van verwacht. Het is de auto die een wat compacter alternatief is voor de beroemde Toyota Prius en bovendien voor de niet zo fraaie Civic Hybrid. Maar ondanks de grote toekomst die we deze auto aan het begin van het jaar toedichtten, kan hij in de verkoopstatistieken niet tippen aan zijn hybride concurrenten.

Mazda 3

Mazda is op de goede weg. Als één van de weinige fabrikanten maken ze serieus werk van lichtgewicht technieken. Het levert economische auto’s op die watervlug te sturen zijn. De Mazda 3 was nogal een tegenvaller. Niet omdat hij slecht rijdt, maar omdat hij nauwelijks is te onderscheiden van zijn voorganger.

Dat was al niet echt een verkooptopper en het ziet er naar uit dat de nieuwe 3 het zelfde lot moet ondergaan. Dit jaar vonden er nauwelijks duizend in ons land een baasje. En dat is best zonde.

AutoRAI 2009

Onze nationale autobeurs kraakte in zijn voegen door de crisis. Er was zelfs even sprake van dat de 2009-editie van de AutoRAI niet door zou gaan. Op het laatste moment wist de organisatie de beurs te redden door niet te werken met merkenstands, maar met themapaviljoens.

Jammer dat heel veel merken wegbleven en dat de beurshallen werden aangekleed met zeecontainers. Dat zag er wel erg armoeiig uit. Op de koop toe, lieten ook de bezoekers het afweten. Als het volgende keer weer zo moet, gaan we niet meer.

Autosport

De autosport heeft dit jaar een historische leegloop beleefd. Oorzaak: de crisis. Honda zwaaide al in 2008 af in de Formule 1 en dit jaar kapten ook BMW en Toyota er mee. Bij het WRC, het wereldkampioenschap rallyrijden was het al niet veel beter.

Daar stopten zelfs giganten Mitsubishi en Subaru er mee. De merken wilden alle zeilen bijzetten om de barre tijden te overleven. In elk geval was het Formule 1-seizoen er dit jaar niet minder spannend om! Maar dat volgend jaar Michael Schumacher terugkeert maakt alles goed!