De Bugatti 16C heette in september nog een concept-car te zijn, maar het was publiek geheim dat Bugatti werkt aan een productieversie van de supersedan. Een gelekte afbeelding van het patentbureau laat zien hoe de definitieve versie eruit komt te zien.

De Bugatti 16C Galibier wordt de overtreffende trap voor de supersedans, zoals de Veyron dat is voor de supercars. De Veyron levert dan ook flink wat techniek voor de 16C Galibier: zo vindt de 8,0-liter W16 z’n weg naar de sedan. Deze krijgt niet zoals in de Veyron vier turbo’s mee, maar twee superchargers. Waarschijnlijk ‘knijpt’ het merk uit de Elzas het blok een beetje: 1001 pk vindt zelfs Bugatti wat teveel van het goede voor een sedan, de teller blijft naar verwachting op 800 pk steken.

Nog steeds genoeg voor superprestaties, natuurlijk. De vierwielaangedreven 16C Galibier heeft naar verwachting slechts drie seconden nodig voor de sprint naar 100 kilometer per uur. De topsnelheid komt rond de 350 kilometer per uur te liggen. Keramische remschijven brengen de machtige sedan tot stilstand.

Staat u al op het punt om uw bankrekening op de Kaaiman Eilanden te plunderen? Dan kunt u weer rustig gaan zitten, want de Galibier komt pas als de Veyron-productie gestaakt is. En dat zal niet voor 2013 gebeuren.