De naderende jaarwisseling is altijd een mooi moment voor lijstjes. AutoBild heeft eens een keer niet een hallelujalijstje gemaakt en hebben de tien slechtste auto’s van het jaar op een rijtje gezet.

AutoBild baseert zich op de eigen versie van de Tevredenheids Trofee. De Peugeot 407 heeft de twijfelachtige eer om met de prijs ‘verliezer van 2009’ aan de haal te gaan. De Peugeot gaat gebukt onder remproblemen, en problemen met de besturing en het onderstel.

Een tweede plaats is er voor de Volvo V50. Bij deze auto klagen eigenaars over de remmen, de navigatie en –heel opvallend voor Volvo- de stoelen. Volgens de Duitse lezers slijten deze onacceptabel snel.

De zustermodellen Citroën C8, Peugeot 807 en Fiat Ulysse bekleden samen de derde plek van het schaamteschavot. Bij deze auto’s zijn het vooral problemen met de distributieriem die voor onvrede bij de eigenaars zorgen.

Er waren natuurlijk meer auto’s die in negatieve zin opvielen, ook uit Japanse en Duitse hoek. De AutoBild-lezers noemen de Mazda 5 (problemen met de schuifdeuren en roest), Audi TT (te snel slijtende stoelbekleding), Volkswagen Touran (problemen met DSG, kapotte turbo’s en cilinderkoppen), Volkswagen Eos (matige interieurafwerking en problemen met het stalen dak), BMW Z4 (problemen met het dak en de stuurbekrachtiging) en de Citroën C5 (problemen met de achterklep van de Tourer).

Winnaars

Winnaars waren er natuurlijk ook. Het eremetaal voor 2009 ging volgens de AutoBild-lezers naar de drieling Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo. Tweede werd de Dacia Sandero en de laatste plek op het schavot was er voor de Mitsubishi Lancer.

Op vier vinden we de onverzettelijke Toyota Land Cruiser, gevolgd door de Hyundai i10. Op zes de Insignia, een mooie opsteker voor Opel. Op de zevende stek vinden we de Hyundai Matrix en nummer acht is de Daihatsu Sirion.

Op de negende plek vinden we de Peugeot 308. Een mooie opsteker voor Peugeot, want het betekent dat het Franse merk met z’n nieuwere modellen de zaakjes weer op orde heeft. De 407 wordt immers binnenkort opgevolgd door een nieuw model en de 806 loopt ook op z’n laatste benen.

Op tien sluit de Suzuki Alto het rijtje af, een teken dat de markt absoluut zat te wachten op de terugkeer van dit vroegere succesnummer.