Nissan is druk bezig om de Qazana klaar te stomen voor z’n marktintroductie. Onze spionagefotograaf betrapte de eigenwijze Japanner tijdens intensieve wintertests.

De Qazana moet voor Nissan in het B-segment doen wat de Qashqai in het C-segment deed. De Qashqai was vooral in z’n eerste maanden een enorme hit, waardoor er zelfs extra shifts moesten worden ingelast in de fabriek in het Engelse Sunderland.

Terug naar de Qazana. De productieversie van deze auto lijkt –als we even om de camouflage heen kijken- behoorlijk op de Qazana concept-car die Nissan in Genève toonde.

Die was 4,06 meter lang, 1,57 meter hoog en 1,78 meter breed. De wielbasis is 2,53 meter. De buitenmaten van de productieversie zullen daarvan niet al te veel afwijken, verwachten we.

Elektromotor

De concept-car had een elektromotor aan boord, maar bij de productie-Qazana gaat Nissan in de eerste instantie gewoon voor conventionele benzine- en dieselmotoren. We rekenen op een motorenpalet dat behoorlijk synchroon loopt met dat van de Nissan Note.

Dat betekent 1,4- en 1,6-liter benzinemotoren en turbodiesels met een cilinderinhoud van 1,5 liter. Op termijn komen wellicht ook de 1.2- en 1.4 TCE downsizemotoren van Renault beschikbaar.

We verwachten de onthulling van de Nissan Qazana op de Autosalon van Genève. In de tweede helft van 2010 komt de nieuweling bij de showroom te staan. Nissan is sowieso behoorlijk radicaal bezig, want binnenkort komt het merk ook al met de Cube naar ons land.