Een nieuw tijdperk voor Volkswagen R-modellen in het C-segment. De alom geprezen VR6-motor met de fantastische sound voldeed niet meer in deze milieubewuste tijden en moest plaatsmaken voor het 2.0 turboblok uit onder meer de Audi S3. De Scirocco R mag als eerste laten zien of er met deze wijziging te leven valt.

We moeten de Golf R nog rijden, (eind januari is de voorlopige planning) maar al bij de introductie van de Scirocco R willen we antwoord op de belangrijke vraag hoe de über-Golf zich verhoudt tot deze snelle Scirocco R.

Als we de ’gewone’ Scirocco met 200 pk vergelijken met de nieuwste Golf GTI dan is de coupé eigenlijk de sportievere auto. Volkswagen maakt ons al snel duidelijk dat het bij de R-versies niet anders is. Ondanks de vierwielaandrijving en de 5 pk meer, is de Golf R op het circuit langzamer dan de voorwielaangedreven Scirocco R. Het lagere gewicht, de grote spoorbreedte en het lage zwaartepunt zijn hier debet aan.

Laag

Het voelt allemaal ook erg goed in de Scirocco. Je zit heerlijk laag en merkt na twee bochten al dat de auto als een blok op de weg ligt. De motor blijkt een waardige vervanger van de VR6. Qua geluid is uiteraard niet zo goed als het was, maar Volkswagen heeft duidelijk zijn best gedaan de oude zescilinder te eren. 

Voor viercilinder-begrippen is het een hels geblaas en gedonder: bij elke tunnel ging het raam open! Maar het is vooral de krachtsexplosie die indruk maakt. Maak niet de fout het blok gelijk te stellen met de motor uit de GTI.

Doortrekken

Dit blok uit de S3 en de Leon Cupra heeft (onder meer) een veel grotere turbo en komt daardoor later op gang. Voor de echte power moet je hem boven de 3.000 tpm houden. In ruil kan je doortrekken tot diep het in rood zonder dat je geconfronteerd wordt met het krachtverlies dat veel turbomotoren kenmerkt bij hoge toeren.

De sprint naar honderd is met 6,0 seconden (5,8 met DSG) serieus snel, maar het zijn vooral de tussensprints die keer op keer verbazen. Bij elk toefje gas knal je werkelijk vooruit. De voorwielen weten behoorlijk raad met het vermogen, al moet je in de eerste twee versnellingen behoedzaam omgaan met het gaspedaal.

Ford Focus

Zoals bij alle nieuwe snelle voorwielaandrijvers uit de Volkswagen Groep heeft de Scirocco R een elektronisch sperdiff dat het binnenste voorwiel afremt als het in een bocht dreigt door te slippen om zo sneller door de bocht te komen.

Dit werkt als het aankomt op pure bochtsnelheid niet zo goed als het echte werk zoals in de extremere Ford Focus RS (die Volkswagen zelf ziet als dé concurrent voor de Scirocco R), maar je hebt wel meer rust in je stuur, iets wat op een bergweg zonder keiharde tijdmeting zo zijn voordelen heeft.

Wel had de besturing wat directer gemogen,op een slingerweg ben je constant aan het overpakken.

 Lees de volledige rij-impressie in AutoWeek nummer 50, die woensdag 16 december verschijnt.