Ondanks dat de Chinese merken reuze hun best doen om voet aan de grond te krijgen in Europa, zijn de verkoopaantallen niet om over naar huis te schrijven.

In de eerste negen maanden zijn in de Europese Unie 745 auto’s van Chinese makelij geregistreerd.

Dat meldt de website Tradingmarkets. Brilliance en Landwind behoren tot de pioniers op de West-Europese markten. Zij verkochten tot en met september respectievelijk vijf en één auto.

Chongquin Lifan Group is eveneens merk dat hier voet aan de grond probeert te krijgen. Daar werden 24 auto’s geregistreerd. Great Wall is relatief het meest succesvolle merk met een export van 675 stuks naar de EU. Chang’an, dat met zes fabrieken buiten China als globaal merk kan worden beschouwd, registreerde hier 34 auto’s.

Europese markten

De Chinese auto’s in de EU worden voornamelijk verkocht in Zuid-Europa. Met name in Italië, Spanje en Griekenland zijn de merken actief.

Ook in Oost-Europa en Rusland zijn de Chinezen hun geluk aan het beproeven. Daar is de automarkt door de crisis echter flink ingestort en daaronder lijden ook de Chinese merken.

Tot en met oktober verkocht Geely in Rusland 3.860 auto’s. Dat is 74 procent minder dan vorig jaar. Ook Great Wall en Lifan hebben flinke verliezen moeten incasseren.

De Chinezen geven de moed niet op. Om gemakkelijker te kunnen opereren op de Europese markten, plannen Geely, Cahng’an en Chery fabrieken in Turkije.