Eindelijk daar is –ie dan: de Dacia Duster. De Roemenen laten vandaag de eerste informatie los over hun SUV-alternatief.

Dacia breidt het modellenprogramma uit met de Duster. Het moet een no-nonsense-alternatief zijn voor SUV’s.

De Roemeen is zeker geen modepopje en beschikt over serieuze offroadcapaciteiten. Dacia spreek over een hellingshoek van dertig graden aan de voorzijde en achter is dat minimaal 35 graden.

De auto is zowel als vier- als tweewielaandrijver te koop. De 4x4-variant kent drie standen. In ‘Auto’ rijdt hij in principe met voorwielaandrijving. Bij tractieverlies zorgt de van Nissan afkomstige elektromagnetische koppeling voor aandrijving op de achterwielen.

In de Lock-modus staat de vierwielaandrijving altijd aan. Daarbij kan de Duster maar geringe snelheden halen. De krachtverdeling op voor- en achterwielen is 50:50. In de derde stand rijdt de auto alleen met voorwielaandrijving.

De Duster is 4,31 meter lang en 1,82 meter breed. De vierwielaangedreven versie weegt 1.330 kilo en de versie met voorwielaandrijving legt 1.200 kilo op de schaal. De bagageruimte meet 475 liter en kan worden uitgebreid tot 1.600 liter.

De Dacia Duster wordt leverbaar met de beproefde 1,6-liter 16V met 110 pk en twee 1,5-liter dCi’s met 85 en 105 pk. Als tweewielaandrijver stoten deze diesels beide 140 gr/km uit; bij de vierwielaandrijver stijgt dat tot 150 gr/km.

In het voorjaar van 2010 start Dacia met de Duster in Europa, Turkije, Algerije en Marokko. In juni komt hij als Renault naar Oekraïne, Egypte en meerdere landen in het Oosten en Afrika. De auto’s voor die landen worden gemaakt op de Roemeense thuisbasis in Pitesti.

Vanaf 2011 wordt de Duster ook in Brazilië gebouwd en later komt de productie voor Oost-Europa naar Rusland.