AMSTERDAM - Aan het einde van het jaar valt het doek voor de Mercedes-Benz SLR. Op het moment worden de laaste van de 75 Sterling Moss-edities geconstrueerd.

Bijna is Mercedes verlost van het juk van de SLR. Er waren vijf varianten voor nodig om aan het productieaantal van tweeduizend stuks te komen. In 2004 begon Mercedes met de productie van de supersportauto.

Op het moment is men in het Engelse Woking bezig met de productie van de laatste exemplaren van de bizarre Sterling Moss-versie.

Daarvan worden in totaal 75 stuks gemaakt. Aanvankelijk begon Mercedes met de productie van de reguliere coupé met 626 pk. Later verscheen ook de 722-versie die 650 pk levert. Later verscheen ook de cabriolet-versie, al zat die aan het begin van de carrière van de SLR niet in de planning. Eerst was er weer de normale uitvoering, vlug gevolgd door de 722-versie.

De SLR wordt gebouwd bij McLaren. Daarmee wordt na het afscheid van de SLR de samenwerking opgezegd. McLaren wil zich in de toekomst gaan ontwikkelen tot volwaardige sportautobouwer en heeft inmiddels het eerste model gepresenteerd.

Verenigd

Na het stopzetten van de productie, overlijdt de SLR niet helemaal. De eigenaren zijn verenigd in de SLR. Club. Voor hun worden door Mercedes evenementen georganiseerd op circuits en wordt deelname aan de Mille Miglia mogelijk gemaakt.

Daar is immers in de jaren ’50 de legende van de SLR begonnen. Voor wie het graag wat rustiger aan doet, heeft Mercedes tripjes ‘langs de meest schilderachtige wegen van Europa’ in de aanbieding voor de SLR-rijdende rijkaards. Vaarwel SLR, we zien je binnenkort wel terug in de klassiekercatalogus.