Mitsubishi en PSA kruipen dichter bij elkaar op schoot. De Fransen zouden zelfs in een vergevorderd stadium zijn om de helft van de Mitsubishi-aandelen over te nemen.

De Japanse zakenkrant Nikkei meldt dat PSA (Peugeot-Citroën) plannen heeft om dertig tot vijftig procent van de aandelen in Mitsubishi over te nemen.

Daarmee moeten beide bedrijven gemakkelijker uit de crisis kunnen komen en bovendien marktleider worden met elektrische auto’s. Met dat laatste willen ze vooral aartsrivaal Renault te vlug af zijn.

Dat bedrijf heeft al tien jaar een nauwe band met Nissan en timmert eveneens vlug aan de weg met elektrische auto’s.

Wanneer PSA de hand kan leggen op vijftig procent van de Mitsubishi-aandelen, is daarmee een bedrag gemoeid van 2,2 miljard euro. De nauwe band met Mitsubishi valt binnen de strategie van de nieuwe PSA-topman Philippe Varin.

Die heeft aangekondigd van PSA een globaler bedrijf te willen maken en te zoeken naar een partner. Mitsubishi is niet nieuw binnen PSA. Eerder leverde de samenwerking al de Outlander-klonen Peugeot 4007 en Citroën C-Crosser op.

Onlangs zijn de elektrische Citroën C Zero en Peugeot Ion gepresenteerd; die zijn rechtstreeks afgeleid van de Mitsubishi i-MiEV.

Minder dan de helft

Nikkei meldt dat Mitsubishi open staat voor de inmenging van de Fransen. Het merk zit in zwaar weer: tot en met oktober zijn slechts 605.000 auto’s gebouwd. Dat is minder dan de helft van het vorige jaar. Sinds in 2005 de banden met DaimlerChrysler zijn doorgesneden, probeert Mitsubishi met weinig succes op eigen benen te staan.

De Nikkei meldt tot slot dat Mitsubishi, als de deal doorgaat, op zijn beurt is geïnteresseerd in een aandeel in PSA. Door de overige aandeelhouders van Mitsubishi is het plan van PSA met gejuich onthaald. Na het bericht in de Japanse krant ging de waarde van de aandelen met 22 procent omhoog.