Infiniti gaat gestaag verder met het veroveren van de autowereld. Vandaag presenteert het merk de nieuwe Infiniti M en die gaat voor het eerst officieel naar Europa komen.

Vanaf september 2010 kunnen we instappen. In andere werelddelen is dit alweer de derde generatie van Infiniti’s luxemodel, maar in Europa mogen we hem volgend jaar september pas voor de eerste keer gaan verwelkomen.

De M is volgens de Japanners zelf een exclusiever alternatief voor auto’s die traditioneel de dienst uitmaken in het E-segment: de 5-serie, E-Klasse en A6. Qua afmetingen zit de auto dan ook dicht in de beurt van deze drie Duitsers.

De M vertoont uiterlijk veel overeenkomsten met z’n familieleden, met name kenmerken van de G zien we terugkomen in bijvoorbeeld de neus. Maar ook de bolle flanken zijn typerend voor Infiniti.

En profil oogt de auto een beetje als een vierdeurs coupé, een vleugje Jaguar XF kan hem dan ook niet ontzegd worden. Het interieur komt eveneens bekend voor van andere Infiniti modellen, hoewel het meer luxe uitademt dan de G, ook hier zien we dus duidelijk de hiërarchie terug van het Infiniti-gamma.

Op motorisch gebied krijgen we bij de introductie de bekende 3,7-liter V6 benzinemotor met 320 pk tot onze beschikking, maar er komt ook een V6 diesel en dat is van levensbelang voor de Europese markt. De details van de zelfontbrander houdt Infiniti nog even onder de pet, maar het merk beloofd ons volgend jaar van meer informatie te voorzien. In 2011 moet er dan ook nog een hybride-variant beschikbaar komen. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een 7-traps automaat.

Bomvol nieuwe technologie

Zoals het een nieuw model van een luxemerk betaamt krijgt de M natuurlijk de beschikking over allerhande leuke speeltjes. Een dode hoek systeem dat behalve waarschuwen ook daadwerkelijk kan ingrijpen bijvoorbeeld.

Mocht er zich een voertuig in de dode hoek bevinden en de bestuurder negeert de waarschuwingen, dan grijpt het systeem, Blind Spot Intervention geheten, met een kleine rembeweging in om de auto terug in de koers te krijgen. Ook beschikt de M over een systeem dat geluiden neutraliseert door over de speakers een geluidsgolf het interieur in te sturen die het originele rumoer opheft, hierdoor moet de rust aan boord volgens Infiniti ongeëvenaard zijn.

Overigens is het merk niet de eerste met die technologie, Honda heeft op de Legend een soortgelijk systeem. De prijs van al dit moois is vooralsnog niet bekend, maar aangezien de standaarduitrusting van Infiniti meestal nogal over the top is, zal het geen prijspakkertje worden.