De transmissie met dubbele koppeling wordt steeds meer gemeengoed in autoland. Ook Fiat Powertrain Technologies heeft nu een exemplaar voor de productieauto’s ontwikkeld.

De bak krijgt de naam DDCT mee. Dit staat voor Dual Dry Clutch Transmission. Om kosten te besparen, kunnen veel onderdelen ook worden gebruikt voor een handbak. De automaat kan een maximumkoppel van 350 Nm aan en door een elektrische oliepomp voor de hydraulische bakbediening is het relatief makkelijk om de bak te koppelen aan een start-/stopsysteem. De DDCT-transmissie is geschikt voor zowel voorwielaandrijving als vierwielaandrijving.

De productie van de bak is op 8 oktober in het Italiaanse Verrone gestart. De Fiat Groep gaat jaarlijks in totaal 400.000 exemplaren (handgeschakeld en automatisch bij elkaar) van deze transmissie uit de zogenaamde C-635 familie maken. De DDCT-transmissie komt in producten van de Fiat Group in het B-, C- en D-segment terecht. Eén daarvan is in ieder geval de Alfa Romeo Mito. In combinatie met het DNA-systeem belooft Alfa Romeo ‘in Dynamic Mode veel rijplezier en in Normal mode een veelbelovend laag verbruik’.