Hyundai is één van de weinige merken die de crisis aanpakt om uit te breiden. Dat lukt in veel landen, maar in Japan komt het merk niet van de grond. Reden voor de Koreanen om het bijltje erbij neer te gooien. Dat meldt Automotive News.

De reden dat het Hyundai lukt om tijdens een crisis te groeien is deels te danken aan de gunstige prijsstelling van haar modellen, maar ook zeker door de slimme marketing die inspeelt op de onzekerheid van de consumenten. Op de behoudende Japanse automarkt wil het echter maar niet lukken, net zoals zoveel andere buitenlandse merken bijt Hyundai de tanden stuk op de eilandnatie. Sinds het merk toetrad op de Japanse markt in 2001 werden er slechts 15.095 auto’s verkocht, nog geen 2.000 auto’s per jaar dus. Ter vergelijking: Volkswagen, het meest succesvolle importmerk in Japan verkocht in 2008 alleen al bijna 62.000 auto’s. Het mislukken van Hyundai’s poging om marktaandeel te veroveren heeft grotendeels te maken met het armoedige imago wat Koreaanse merken hebben op de Japanse markt. Wereldwijd doet Hyundai het stukken beter: in oktober verkocht het merk ruim 7 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar.