Audi heeft de nieuwe topklasse limousine klaar. Vannacht is de auto onthuld in Miami en in april van het volgende jaar verschijnen de eerste exemplaren op de Nederlandse weg.

Wanneer Audi de nieuwe A8 op de markt brengt, is die te koop met twee verschillende V8-motoren. De eerst is de 4,2-liter benzinemotor met een vemogen van 372 pk en een maximaal koppel van 445 Nm.

Daarmee kan hij in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is natuurlijk 250 km/u. Audi claimt dat de nieuwe A8 met deze motor dertien procent zuiniger is dan zijn voorganger. De prijslijst van de benzineversie begint bij 113.900 euro.

De andere achtcilinder is de 4,2-liter V8 diesel. Die TDI schopt het tot 350 pk en heeft een maximale trekkracht van 800 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u gaat in 5,5 seconden en de top is ook hier afgeregeld op 250 km/u.

CO2

Het gemiddelde verbruik is 7,6 liter op 100 km en daarbij hoort een CO2-uitstoot van 199 gr/km. Een diesel is minimaal 117.500 euro. Wie op deze auto’s het Pro-Line-pakket bestelt, is nog eens 11.900 euro verder en het Pro-Line Plus-pakket is 18.900 euro.

In de loop van het volgende jaar worden ook wat bravere versies aangeboden. Zo is er een 3,0-liter TDI op komst met een start-stopsysteem die een vermogen heeft van 250 pk. Hij scoort een verbruik van 6,6 liter op 100 km en heeft daarmee een CO2-uitstoot van 174 gr/km.

Ook komt er een voorwielaangedreven 204 pk sterke variant van de 3,0-liter TDI; die verbruikt zelfs 6,0 liter op 100 km en komt daarmee aan een uitstoot van 159 gr/km. Alle modellen zijn gekoppeld aan een nieuwe achttraps automaat. Tijdens de presentatie belooft Audi-baas Rupert Stadler tevens dat een hybrideversie op komst is.

Aluminium remklauwen

De nieuwe A8 is gegroeid tot 5,14 meter in de lengte en is 1,95 meter breed en 1,46 meter hoog. De wielbasis is een riante 2,99 meter. Audi spreekt zelf over een coupé-achtige daklijn. Natuurlijk maakt ook deze A8 weer gebruik van de ‘Space Fame Technologie’.

Het gebruik van aluminium is in deze A8 verder doorgevoerd dan ooit. Zelfs in de remklauwen komt het terug, wat per remklauw een gewichtsbesparing van alleen al 6,5 kilo oplevert.

De inzittenden van de A8 kunnen zich laven aan de luxe van sfeerverlichting met led-techniek, en de voorstoelen zijn twaalfvoudig verstelbaar. Achterin is er elektrische stoelverstelling met ventilatie of massagefunctie. Ook is het mogelijk de rechtervoorstoel vanuit de zitplaats daarachter te verstellen.

Vier golfsets

De inhoud van de kofferbak is 510 liter en dat is genoeg voor vier golfsets. Audi Drive Select is standaard op de A8. Daarmee kunnen drie rij-instellingen via het multimedia-systeem worden ingesteld. Bij de vierde modus, die Individual heet, kan de bestuurder zijn eigen afstemming van de luchtvering, versnellingsbak en de motor kiezen.

Ook met de veiligheid van de A8-rijder, zit het helemaal snor. Het Pre Sense-systeem detecteert bijvoorbeeld wanneer de wielen doorslippen of er een noodstop wordt gemaakt; het is gekoppeld aan een remassistent die eveneens de rembewegingen van het overige verkeer in de gaten houdt.

Het stop & go-systeem dat is gekoppeld aan de cruise control is verbeterd. Het volgt automatisch de snelheidswisselingen van het verkeer om de auto heen en in stadsverkeer kan de A8 zelfs helemaal zelfstandig tot stilstand komen.

In de loop van 2010 krijgt de Audi ook het systeem dat verkeersborden detecteert en de snelheidslimiet aangeeft op het dashboard. Tegen die tijd is ook het Night Vision-systeem klaar dat driehonderd meter vooruit kan kijken en de obstakels op het dashboard weergeeft.