Momenteel draait het nog niet echt lekker bij Chevrolet, maar het merk wil in de nabije toekomst orde op zaken stellen. De Spark is nog maar het begin van het modeloffensief, dat er voor moet zorgen dat de Europese verkopen van het merk in de periode tot 2015 verdubbelen.

Dat meldt Autocar. Het offensief begint met de Spark, waar we begin december mee gaan rijden. De auto komt begin volgend jaar in de showrooms te staan. Verder staan voor volgend jaar de Orlando MPV en een nieuwe Aveo op de planning. Deze Aveo gaat z’n platform delen met de nieuwe Opel Meriva en ook de volgende generatie Corsa profiteert van deze bodemplaat.

In 2011 komt de Chevrolet Volt dan daadwerkelijk op de markt. Dat is weliswaar een mijlpaal voor het Amerikaanse merk, maar moederconcern General Motors heeft al aangegeven dat er in de eerste jaren geen winst op de Volt wordt gemaakt. Er komt ook een Cruze stationwagon, maar die komt pas in 2012 in de showrooms te staan.

Chevrolet wil in 2015 tussen de dertien en vijftien modellen in het gamma hebben. Momenteel zijn dat er nog acht. Met dat aantal biedt Chevrolet een alternatief aan voor zestig procent van de Europese autoverkopen. Bij de naamsverandering van Daewoo in Chevrolet was dat nog 30 procent en momenteel is dat percentage nog slechts 40 procent.

De expansiedrift van Chevrolet is slecht nieuws voor Opel, dat na veel gesteggel toch tot de merkenportefeuille van General Motors blijft behoren. Traditioneel bedient immers vooral Opel de Europese markt en goedkopere alternatieven uit eigen huis met dezelfde techniek zullen ongetwijfeld voor de nodige kannibalisatie zorgen.