General Motors heeft bekendgemaakt dat alle Opel-fabrieken in Duitsland kunnen blijven bestaan. Daar wordt wel een hoge prijs voor betaald: eenvijfde van de banen moet verdwijnen.

Nick Reilly, de nieuwe baas van GM in Europa, heeft na besprekingen in Duitsland bekend gemaakt dat alle Opel-vestigingen daar open mogen blijven. Tot nu toe hing vooral het voortbestaan van de fabrieken in Eisenach en Bochum aan een zijden draad.

De ‘Opelaner’ in Duitsland betalen wel een hoge prijs voor het voortbestaan van de vestigingen. In totaal moeten 5.300 banen verdwijnen. Dat is eenvijfde van het personeelsbestand. In Rüsslesheim verdwijnen 2.400 plekken en in Bochum 2.300. In Eisenach en Kaiserslautern zijn dat driehonderd banen.

Antwerpen

In totaal vervallen in Europa 8.700 banen bij Opel. Of de fabriek in Antwerpen mag blijven bestaan is nog onduidelijk. Op het moment werken daar 2.580 mensen. GM wil de productiecapaciteit van Opel in Europa met twintig procent terugbrengen.

Verder zijn de Duitsers bang dat er veel productie naar de Vauxhall-fabriek in Engeland verdwijnt, omdat de regering daar gretig met de portemonnee zwaait om staatshulp uit te delen.