Peugeot brengt een model dat zowel de 407 als de 607 moet doen vergeten. De naam van de auto is nu ook bekend: 508.

Dat heeft PSA-topman Philippe Varin aan de Franse media verteld. De 508 deelt z’n techniek met de Citroën C5 en gaat het auto’s als de Ford Mondeo, Volkswagen Passat en Opel Insignia lastig maken.

Omdat de 508 ook de 607 moet vervangen, mikt Peugeot met de duurdere versies op auto’s als de Volvo S60. De aandrijving geschiedt zoals altijd op de voorwielen.

Het motorenpalet van de 508 laat zich raden. Peugeot trapt af met een 1,6-liter VTi-motor, goed voor 120 pk. Vervolgens is er de vertrouwde 1,6-liter THP-turbomotor, die 150, 175 of 200 pk levert. Of er een benzinegestookte V6 komt, is nog niet duidelijk.

Hybride
Peugeot wil de 508 weliswaar hoger positioneren dan de 407, maar zo’n motor past niet zo goed bij de downsizestrategie van het Franse merk. Bij de diesels start de line-up ook met een cilinderinhoud van 1,6 liter. Het vermogen is dan 110 pk. Voor wie meer wil, zijn er diesels met een inhoud van 2,0- (163 pk) en 3,0-liter (235 pk).

Bij Peugeot werken ze druk aan de Hybrid4-hybridetechniek. Ook van de 508 komt een dergelijke variant. De aandrijving geschiedt bij Hybrid4 in principe op de voorwielen. Maar als het nodig is, springt een elektromotor bij voor de achterwielen.

2011
We moeten nog wel even geduld hebben voordat we een 508 Hybrid4 kunnen rijden; de eerste Peugeot met dit systeem wordt een speciale 3008, en die komt pas in 2011. Reken voor een hybride 508 op z’n vroegst op 2012.

Ook op de gewone 508 moeten we nog wel even wachten. Volgens een Peugeot-woordvoerder is de kans groot dat de middenklasser pas in 2011 in de showrooms staat.