BMW toont voor het eerst de helemaal nieuwe 5-serie. Na zeven jaar mogen we dus de gewraakte ‘Bangle’-5-serie uitzwaaien. Er komt een model voor in de plaats dat sprekend lijkt op de nieuwe 7-serie.

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe BMW 5-serie. Vanaf het volgende jaar volgt hij het omstreden gelijnde model op dat stamt uit 2003. Het uiterlijk is al niet echt een verrassing meer.
 

BMW had al beloofd dat hij sterk op de nieuwe 7-serie zou lijken en ook de onlangs gepresenteerde 5-serie GT was een aardige voorbode van dit model. In maart 2010 kunnen we de eerste nieuwe 5-series op de weg verwachten.

Langer

De nieuwe generatie 5-serie meet 4,90 meter; dat is zes centimeter meer dan voorheen. De breedte is 1,86 meter en de hoogte is 1,46 meter. BMW claimt dat de wielbasis met een lengte van 2,97 meter de langste is in zijn segment.

Bij BMW vinden ze met name de achterzijde geslaagd omdat die zorgt voor ‘een gespierd uiterlijk en de sportiviteit van de auto accentueert’. Daar draagt ook de LED-verlichting aan bij, die doorloopt in de zijkant van de auto. Aan de voorzijde zorgen de koplampen voor een breed uiterlijk omdat ze zo ver mogelijk op de hoeken zijn geplaatst.

Motorenaanbod

De enige viercilinder in de nieuwe 5-serie is de 520d. Daarvan is de motor flink vernieuwd en opgevoerd naar een vermogen van 184 pk. Daarmee gaat hij in 8,1 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is 227 km/u en het verbruik blijft beperkt tot 5,0 liter per 100 km. CO2-uitstoot is 132 gr/km.

Dan volgt de 525d met een 204 pk sterke zes-in-lijn. De bijbehorende cijfers zijn 7,2 seconden voor de sprint van 0 naar 100 km/u en 236 km/u voor de topsnelheid. Het gemiddelde verbruik is 6,2 liter op 100 km en daarbij hoort een CO2-uitstoot van 161 gram per kilometer.

De derde diesel is de 530d. Daarvan levert de zes-in-lijn 245 pk. De voorlopige topper kan in 6,3 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Gemiddeld lust deze uitvoering 6,3 liter op 100 km en hoest hij 162 gram CO2 per kilometer naar buiten.

Benzine

Bij de benzinemotoren wordt het programma aangevoerd door de 523i. Die heeft een 3,0-liter zes-in-lijn met een vermogen van 204 pk. De acceleratie van 0 naar 100 km/u gaat in 7,9 seconden en de topsnelheid is 238 km/u. Bij het brandstofverbruik van 7,6 liter op 100 km hoort een CO2-uitstoot van 177 gr/km.

De 528i heeft dezelfde motor met dezelfde cilinderinhoud. Het vermogen bedraagt dit keer 258 pk. Daar hoort een sprinttijd bij van 6,6 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik is 7,8 liter per 100 km en daarbij hoort een CO2-uitstoot van 182 gram per kilometer.

306 pk

De 535i is de eerste turbogeblazen benzinemotor. Dat heet bij BMW officieel TwinPower Turbo en levert in deze uitvoering een vermogen op van 306 pk. De sprint van 0 naar 100 km/u verloopt in 6,0 seconden ook hier is de topsnelheid 250 km/u. Voor het brandstofverbruik wordt een waarde opgegeven van 8,5 liter per 100 km en de bijbehorende CO2-uitstoot is 199 gr/km.

De voorlopige topper is de 550i met een V8 met TwinPower Turbo. Het vermogen is 407 pk en in 5,0 seconden raast hij van 0 naar 100 km/u. Als brandstofverbruik wordt 10,4 liter per 100 km opgegeven en de CO2-uitstoot is 243 gr/km. 

Automaat

Het Efficient Dynamics-thema is op de 5-serie natuurlijk weer verder uitgebreid. Op alle versies is een achttraps automaat als extra te bestellen. Verder kunnen alle 5-series hun remenergie hergebruiken, is er een schakelindicator, kunnen de lamellen in de grille zich sluiten en wordt er voorzichtig omgesprongen met bijvoorbeeld het gebruik van de airco.

Om de constructie licht te houden, zijn portieren, motorkap, de zijpanelen en verschillende onderdelen van de ophanging van aluminium. Verder helpt de 5-serie zijn bestuurder op verschillende gebieden.

Parkeren

Het ConnectDrive-systeem omvat een parkeerassistent en een camerasysteem waarmee om de auto kan worden gekeken. Verder wordt er gewaarschuwd als er een ongeluk dreigt en kan de auto desnoods zelf afremmen.

BMW belooft dat de 5- en 7-serie niet alleen wat betreft uiterlijk dichter naar elkaar toe groeien. Beide modellen zijn immers volgens de zelfde architectuur ontwikkeld en omdat ze in de zelfde fabriek in Dingolfing worden geproduceerd, kunnen ze verschillende componenten delen. De nieuwe 5-serie staat dus in alle opzichten op een hoger plan.